Vaasan yliopisto juhlii 50 vuottaan

Vaasan yliopisto täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden 2018 kunniaksi järjestetään useita eri tapahtumia, jonne kaikki yliopiston ystävät ovat lämpimästi tervetulleita. Juhlavuosi käynnistyy yliopiston vuosipäivän juhlalla 26. tammikuuta.
.
Vaasan yliopiston 50-vuuotisjuhlavuosilogo.

Vuonna 2018 tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun yliopisto aloitti toimintansa ja ensimmäiset opiskelijat aloittivat opiskelun silloisessa Vaasan kauppakorkeakoulussa.

­­­– Yliopiston perustaminen oli hieno voimannäyttö, joka kokosi yhteen alueen tahdon ja toimijat. Vaasan yliopistosta on kehittynyt kansainvälinen, laatuun panostava ja selkeästi profiloitunut yliopisto. Jatkamme ylpeänä perinnettä, jossa yliopisto on kiinteässä vuorovaikutuksessa yhteiskuntaan. Yhteistyöllä voimme tuottaa laajasti hyödyttävää ja edistyksellistä tutkimusta sekä osaavaa työvoimaa, sanoo Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

Vuosipäivän juhla aloittaa juhlavuoden

Vaasan yliopiston juhlavuoden 2018 tapahtumat alkavat yliopiston vuosipäivän juhlalla perjantaina 26. tammikuuta. Vuosipäivän juhlan yhteydessä julkaistaan yliopiston historiaa esittelevä ja tulevaisuuteen näkökulmia antava juhlakirja.

Juhlapuheen pitää Vaasan yliopiston kunniatohtori ja alumni Jouko Havunen, joka aloitti opintonsa ensimmäisten joukossa vuonna 1968.

Ohjelmassa on myös rehtori Kuusiston tervehdys sekä Vaasan yliopiston uusien professoreiden Hannu Laaksosen, Liisa Mäkelän ja Annika Tidströmin esittäytyminen. Yliopistolaisille jaetaan tilaisuudessa erilaisia huomionosoituksia kuten palkinnot vuoden opetus- ja tutkimusteoista.

Vuosipäivän juhlaan voi ilmoittautua 18. tammikuuta mennessä yliopiston verkkosivuilla. Samana päivänä järjestetään kiitosillallinen yliopiston varainhankintaan osallistuneille lahjoittajille sekä lounas vuonna 1968 opintonsa aloittaneille alumneille.

Juhlaviikko syyskuussa

Syksyn alkajaisiksi Vaasan yliopistossa vietetään tiivistä juhlaviikkoa, joka käynnistyy 5. syyskuuta musiikintäyteisellä kampusfestivaalilla. Henkilöstö, opiskelijat ja kaikki yliopiston ystävät ovat tervetulleita festivaaliin. Viikko jatkuu tohtoripromootiolla 6.–8. syyskuuta. Promootiojuhlallisuudet promootioakteineen, illallisineen ja miekanhiontoineen kestävät perinteisesti kolme päivää.

Yleisöluentosarja tarttuu ajankohtaisiin aiheisiin

Juhlavuoden kunniaksi yliopisto järjestää yhdessä Vaasa-opiston kanssa kaikille avoimen luentosarjan. Keskustelevat Minä & tiede -luennot alkavat keskiviikkona 31. tammikuuta Vaasan yliopiston 50-vuotista historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta käsittelevällä luennolla. Minä & tiede -luentosarja jatkuu kevään ja syksyn ajan ja tuo esiin useita mielenkiintoisia aiheita yliopistomme asiantuntijoilta.

Vaasan yliopisto kutsuu kaupunkilaisia syntymäpäiväkahveille 10. maaliskuuta kauppakeskus Rewell Centeriin. Syyskuussa puolestaan avautuu yliopiston historiaa esittelevä valokuvannäyttely Vaasan kaupunginkirjastossa.

Myös Vaasan yliopiston ylioppilaskunta VYY juhlii vuonna 2018. Vuosijuhlan lisäksi luvassa on ylioppilaskunnan oma historiikki sekä laulukirja.

Lisätietoja:

Markkinointi ja viestintäpäällikkö Tarja Gromov, puh. 040 520 3526, tarja.gromov(at)uwasa.fi