Taiteilija Kaarina Heikinheimon teoksia Vaasan yliopistossa

Image
Vaasalaisen kuvataiteilija Kaarina Heikinheimon teokset ”Vain yhden päivän lento” ja ”Matkalla seitsemänteen taivaaseen” ovat nyt esillä Vaasan yliopiston Ankkuri-rakennuksessa.

– Haluamme kehittää kampusta hyvinvointia edistäväksi työpaikaksi, ja siinä taide on tärkeässä roolissa. Nyt ripustetut teokset ovat esimerkkejä siitä, miten taiteella on mahdollista tuoda moderniin arkkitehtuuriin lämpöä ja syvyyttä. Paitsi yliopiston remontoituja rakennuksia myös koko kampusaluetta on tarkoitus jatkossa elävöittää taiteella, sanoo rehtori Minna Martikainen.

Kaarina Heikinheimo tunnetaan tekstiilitaiteilijana, jonka taiteellinen ura ulottuu yli viiden vuosikymmenen ajalle. Heikinheimo ”maalaa” langalla, joka perinteisen pellavan ohessa tarkoittaa työskentelyä kuparilangalla tai lasilangalla. Taiteilijana hän edustaa itsenäistä ja omaehtoista käsillä tekemistä. Heikinheimo asuu ja työskentelee Vaasassa.

Heikinheimo kertoo, että teos "Vain yhden päivän lento” on hänen uransa päätyö, jota hän on pitänyt pimennossa vuosia.

– Tässä pellavalla ja kuparilla kangaspuissa kudotussa työssä olen käyttänyt aiheena ihmisvartaloita, jotka muistuttavat valossa lentäviä ja pyöriviä sudenkorentoja.

Teos "Matkalla seitsemänteen taivaaseen” on punostyö.

– Sydän kaiketi kertoo kaiken aiheesta.

– Olen erittäin iloinen ja ylpeä, että sekä taiteellinen päätyöni että sydän pääsevät esiin yliopiston upeisiin tiloihin. Yliopistollahan on myös omana symbolinaan välittämisestä viestivä sydän.