Vaasan yliopisto vahvistaa energiatutkimustaan

Energia ja kestävä kehitys on yksi Vaasan yliopiston strategisista painopisteistä. Vaasan yliopiston energiatutkimuksen tavoitteena on pyrkiä vastaamaan joustavan energiantuotannon, energialiiketoiminnan ja kestävän yhteiskunnallisen kehityksen globaaleihin tarpeisiin. Tutkimusta tehdään mm. tulevaisuuden älykkäisiin energiajärjestelmiin ja -verkkoihin, uusiin polttoaineisiin sekä teollisuuden ja alueellisiin kiertotalouden ratkaisuihin liittyen.
Vaasan yliopiston energia-alan tutkimus keskitetään tekniikan ja innovaatiojohtamisen akateemiseen yksikköön ja tutkimusalusta VEBICiin. Kuva: Satu Aaltonen

Haasteet ja ratkaisut ovat globaaleja, joten yhteistyötä pitää tehdä kaikilla tasoilla. Vaasan yliopisto tekeekin tiivistä yhteistyötä Vaasan alueen elinkeinoelämän ja kansainvälisten teollisuusyritysten kanssa. Vaasan alue on Pohjoismaiden johtava energiateknologiakeskittymä, ja vastaa kolmanneksesta Suomen energiateknologian kokonaisviennistä.

Projektimuotoinen energiatutkimus osaksi VEBIC-tutkimusalustaa

Energia-alan tutkimukseen ja siihen liittyviin toimintoihin halutaan nyt panostaa entisestään keskittämällä toimintoja. Tällä hetkellä energiatutkimusta tehdään yliopiston tekniikan ja innovaatiojohtamisen akateemisessa yksikössä, tutkimusalusta VEBIC:issä sekä erillislaitos Levón-instituutissa. Maaliskuun 2020 aikana Levón-instituutin Energia ja aluekehittäminen -vastuualue siirtyy osaksi tutkimusalusta VEBIC:iä.

- Keskittäminen antaa mahdollisuuden hyödyntää energiatutkimuksen osaamista yliopistotasoisesti mahdollisimman monipuolisesti ja joustavasti. Myös yhteistyö sidosryhmien kanssa virtaviivaistuu, toteaa Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

Levón-instuutin nykyinen johtaja Pekka Peura siirtyy samassa yhteydessä työskentelemään tutkimusalusta VEBIC:iin. Levón-instituutin uuden johtajan rekrytointi käynnistetään maaliskuun aikana. Levón-instituutti keskittyy jatkossa aikuis- ja täydennyskoulutukseen, tavoitteenaan olla tehokas ja asiakaslähtöinen koulutustoimija.

Lisätietoja:

Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto