Rahoituksen maisteriohjelmalle uusi kaksoistutkinto Pietarin kauppakorkeakoulun kanssa

Vaasan yliopiston rahoituksen maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Finance on solminut uuden kaksoistutkintosopimuksen pietarilaisen kauppakorkeakoulun Higher School of Economics St. Petersburgin kanssa. Vaasan yliopisto on saanut myös uuden rahoituksen, jolla tuetaan kaksoistutkinto-ohjelmaan osallistuvia opiskelijoita ja opettajia.
Jos koronatilanne sallii, opiskelijat pääsevät suorittamaan kaksoistutkintoa Pietariin keväällä 2021.

HSE St. Petersburg on yksi valtakunnallisen Higher School of Economics -kauppakorkeakoulun kampuksista. Kauppakorkeakoulu on yksi Venäjän arvostetuimmista yliopistoista yhteiskuntatieteissa ja johtamisessa, ja se sijoittuu maailman 300 parhaan yliopiston joukkoon QS Global World -listauksessa.

− Suomi ja Venäjä ovat naapurimaita, ja tämä lisää kiinnostusta laajentaa yhteistyötä. Läheisyyden takia on helppo solmia akateemisia ja yritysten välisiä kontakteja, korostaa yliopistotutkija Tatiana Garanina Vaasan yliopiston laskentatoimen ja rahoituksen yksiköstä.

Garaninan mukaan opiskelu kaksoistutkinnossa tukee opiskelijoiden työllistymistä.

− Kaksoistutkinnosta valmistuneilla on paremmat mahdollisuudet jatkaa tohtoriopintoja tai saada tutkijan paikkoja molemmissa yliopistoissa. Monille opiskelijoille kokemus on mullistava, ja varmasti vaikuttaa positiivisesti heidän tulevaisuuteensa, Garanina arvioi.

− Kaksoistutkinnossa opiskelijat saavat erilaisia opiskelukokemuksia, hankkivat erinomaisia monikulttuurisia taitoja ja oppivat verkostoitumaan, ohjelmavastaava Vanja Piljak lisää.

Piljakin mukaan uusi kaksoistutkintosopimus on osoitus Vaasan yliopiston rahoituksen maisteriohjelman korkeasta laadusta.

− Meillä on entuudestaan kaksoistutkintosopimukset ruotsalaisen AACSB-accreditoidun Uumajan yliopiston ja ranskalaisen IÉSEG School of Managementin kanssa. IÉSEGillä on peräti kolme arvostettua laatuleimaa, Piljak kertoo.

Vaasan yliopiston rahoituksen maisteriohjelmalla on kansainvälinen EPAS-laatuleima ja se kuuluu CFA- instituutin kumppanuusohjelmaan.

Pietarin kauppakorkeakoululla on ACCA-, CIMA- and ICAEW-laatuleimat. Korkeakoulun rahoituksen maisteriohjelma sai EPAS-laatuleiman viime vuonna.

Alkaa syksyllä verkossa

Kaksoistutkinnossa opiskelijat opiskelevat ensimmäisen vuoden kotiyliopistossaan ja siirtyvät toiseksi vuodeksi ulkomaille. Uusi kaksoistutkinto-ohjelma alkaa ensi lukuvuonna 2020−21, ja opiskelijat voivat hakea siihen jo kesän aikana.

− Koronavirustilanteen takia aloitamme syksyllä verkossa. Toivomme, että opiskelijat pääsevät fyysisesti Pietariin keväällä 2021, kertoo Garanina.

Vaasan yliopisto on saanut rahoitusta kaksoistutkintoon opetus- ja kulttuuriministeriöltä ja Opetushallitukselta First+-ohjelmasta. Rahoituksella pystytään kattamaan osa vaasalaisten ja pietarilaisten kaksoistutkinto-opiskelijoiden ja opettajien matkustus- ja asumiskuluista.

Yliopistotutkija Tatiana Garanina korostaa kansainvälisten verkostojen ja akateemisen asiantuntijuuden merkitystä kaksoistutkinnon suunnittelussa. Garaninan lisäksi ohjelmaa ovat suunnitelleet kansainvälisen koulutuksen asiantuntija Anne Ahlqvist, ohjelmavastaava Vanja Piljak, apulaisohjelmavastaava Denis Davydov ja dekaani Helinä Saarela.

Lisätietoja:

Tatiana Garanina
Yliopistotutkija, laskentatoimen ja rahoituksen yksikkö

Vanja Piljak
Ohjelmavastaava, Master's Degree Programme in Finance