Yliopistolehti Vox cordis 1/2020 ilmestyi – teemana työ ja ura

Hyvän työn reseptit / Työssä saa viihtyä / Kansainvälinen ura kiehtoo ja kehittää / Kieli solmussa kahvihuoneessa / Miten ratkaista työpaikan konflikteja / Työelämä kulkee opiskelujen rinnalla / Startupin idea lähti tutkimuksesta / Kaupan alan murros: suunnan määräät nyt sinä / Kolme kulmaa kiertotalouteen / Suosittua sijoitusta pidetään usein myös vastuullisena / Teollisuusrobotti tuo 3D-tulostukseen uutta suuntaa

Vuoden ensimmäinen Vox cordis –lehti on ilmestynyt. Lehden teemana on työ ja ura.

Pääjutussa pohditaan, mitkä voisivat olla hyvän työelämän reseptit ja miten omaa työtä voisi tuunata paremmaksi. Esiin nousevat myös työn valuminen vapaa-ajalle, palautuminen, multitaskaus, kiire ja sen vaikutukset työn laatuun. Haastateltavana ovat Liisa Mäkelä, Riitta Viitala ja Niina Koivunen.

Uudet sukupolvet muuttavat työelämää paremmaksi. Tutkijatohtori Susanna Kultalahti kertoo, mitä millenniaalit haluavat työltään ja esimiehiltään.

Kansainvälinen ura kiehtoo, mutta onko ulkomaan työkokemuksista ja komennuksista hyötyä?  Tuovatko ne pelkkää plussaa ansioluetteloon ja elämään?  Tähän vastaavat Vesa Suutari, Olivier Wurtz, Tania Biswas ja Rodrigo Mello.

Vientifirmoissa vieraat kielet ja kielipolitiikat ovat tuttuja ja mietittyjä juttuja, mutta julkisella sektorilla ja yliopistoissa kielistrategioiden miettiminen on vielä vaiheessa. Kansainvälistyminen ja kasvava maahanmuutto tuovat muutosta monen organisaation kieliarkeen. Kasvavat kielivaatimukset voivat kuitenkin muodostaa esteitä omalle uraliikkuvuudelle ja tuoda kielellisen epäsopivuuden misfit-kokemuksia niin työntekijöille kuin esimiehille. Aiheesta kertovat Maria Järlström, Nina Pilke ja Hanna Turpeinen.

Entä miten ratkaista työpaikan konflikteja? Jenni Kantola ja Annika Tidström antavat tähän kymmenen hyvää vinkkiä lukijoille. Lehdessä kerrotaan myös, kuinka Vaasan yliopistossa työelämä on läsnä opiskelijoiden arjessa jo ensimmäisestä opiskeluvuodesta lähtien.

Kolumnissa alumnimme, Vaasan yrittäjien puheenjohtaja Katja Rajala kertoo, miten yrittäjyys voi olla osa hyvää työelämää. Koulutuspäällikkö Henna Hyytiä kirjoittaa puolestaan blogissa siitä, kuinka jatkuva oppiminen voi auttaa oikealle tielle työelämän murroksessa. Johtoajatus-blogissa dekaani Adam Smale pohtii, miten yliopisto voi tukea kansainvälistä henkilöstöä ja opiskelijoita.

Vaikuttavaa tutkimusta

Kerromme lehdessä myös, miten startupin idea lähti tutkimuksesta. Ohjelmistoyhtiö Jakamo kehitti yritysten tuotantoketjujen optimointiin palvelun, jonka idea perustuu Vaasan yliopiston tutkimukseen. Yliopiston tutkimuksesta voi olla apua myös kampuksemme lähellä sijaitsevan Merenkurkun saariston eli Unescon maailmanperintökohteen tulevaisuudelle. Herkkä Merenkurkun luonto vaatii kestäviä energiaratkaisuja ja vastuullista matkailubisnestä. Vaikuttavuutta ja vastuullisuutta liittyy myös kiertotalouteen – ilmiöön, josta kolme eri alojen tutkijaamme kertovat näkemyksiään.

Lisäksi Vox cordis kertoo kaupan alan murroksesta. Valta on siirtynyt vähitellen valmistajilta kuluttajille, siksi myös ratkaisu kaupan kriisiin on asiakkaan ymmärtäminen. Aiheesta kertovat Ari Huuhka ja Martti Laaksonen.

Uusi tutkimus paljastaa, että piensijoittajat pitävät eettisinä ja vastuullisina sijoituksia, jotka ovat muutenkin suosittuja sijoituskohteita. Kerromme myös, että pelillistäminen voi helpottaa arjen ruoka-ostoksia ja että teollisuusrobotti voi tuoda 3D-tulostukseen uutta suuntaa.

Uuden tuojat –sarjassa esittelemme uuden kansainvälisen liiketoiminnan professorin Arto Ojalan. Lehden henkilöhaastatteluun pääsee puolestaan Vaasan yliopiston innovaatioiden ja yrittäjyyden tutkimusalustan InnoLabin johtaja Mari K. Niemi.

• Lehden voit tilata kotiisi tai työpaikallesi osoitteesta: yliopistolehti(@)uwasa.fi
kansi pieni vox cordis 1 2020.jpg