Vaasan yliopisto mukaan eurooppalaiseen korkeakoulujen verkostoon

Vaasan yliopiston opiskelijoita
Vaasan yliopisto valittiin seitsemän eurooppalaisen korkeakoulun EU-rahoitteiseen verkostoon. Verkostomaisessa EUNICE-yliopistossa opiskelijat, henkilökunta ja tutkijat voivat liikkua saumattomasti ja opiskella virtuaalisesti toisten korkeakoulujen kursseja.

Vaasan yliopiston lisäksi allianssissa ovat mukana Brandenburg University of Technology Cottbus-Senftenberg Saksasta, University of Cantabria Espanjasta, University of Catania Italiasta, University of Mons Belgiasta, Université Polytechnique Hauts-de-France Ranskasta ja Poznan University of Technology Puolasta.

− Yhdessä voimme toimia eurooppalaisen korkeakoulutuksen tulevaisuuden suunnannäyttäjinä. Yliopistot vahvistavat toisiaan osaamisessa ja innovaatioyhteistyössä, sanoo Vaasan yliopiston vararehtori Annukka Jokipii.

Vaasan yliopiston Levón-instituutin koordinaattori Ivanka Capova sanoo, että perustetut verkostot ovat uudenlaista eurooppalaista korkeakoulupolitiikkaa.

− Uskon, että kyseessä on iso muutos korkeakoulutuksen alalla.

Seitsemän korkeakoulua muodostavat yhdessä uuden verkostomaisen EUNICE-yliopiston. Verkosto muodostui korkeakoulujen omasta aloitteesta syksyllä 2019.

− Uuden verkostoyliopiston koulutustarjonta tulee olemaan avointa, laaja-alaista, monitieteistä ja ilmiöpohjaista. Tavoitteena on tarjota osaamista, jolla voidaan ratkaista haastavia elinympäristöön, väestöön ja yhteiskuntaan liittyviä ongelmia laadukkaan tieteellisen tutkimuksen avulla, Capova korostaa.

Ensimmäiset kurssit vuonna 2022

Verkoston toiminta alkaa yhteisellä koulutustarjonnalla.

− Todennäköisesti ensimmäiset yhteiset kurssit ovat tarjolla vuoden 2022 alussa. Opiskelijat voivat suorittaa muiden korkeakoulujen kursseja ja verkoston yhdessä tuottamia kursseja.

Capova kertoo, että korkeakouluverkosto tuo sekä opiskelijoille että henkilökunnalle vaihtoehtoja koulutukseen ja tutkimukseen sekä enemmän esimerkiksi kielikoulutusta.

− Koulutus on verkossa, mutta yhteistyö lisää myös opiskelijoiden ja henkilökunnan liikkuvuutta eri korkeakoulujen välillä.

Suunnitteilla on myös innovaatiohautomo, tietokanta harjoittelupaikoista ja muuta yritysyhteistyötä.

EU-rahoitteisiin korkeakouluverkostoihin valittiin nyt kuusi suomalaista korkeakoulua. Kahden hakukierroksen jälkeen rahoitettuja verkostoja on yhteensä 41, ja suomalaiset korkeakoulut ovat mukana 11 verkostossa. Viime vuonna valituissa ensimmäisissä verkostoissa virtuaalisesta opiskelusta on jo saatu hyviä kokemuksia korona-epidemian aikana.

Euroopan komissio myönsi verkostolle Erasmus+ -rahoitusta viisi miljoonaa euroa kolmen vuoden ajaksi. Vaasan yliopiston osuus on noin 670 000 euroa.

Seitsemän korkeakoulun yhteenliittymä sai rahoitusta myös Peer-IR-View -hankkeeseen. Vaasan yliopiston osuus siitä on noin 53 000 euroa. Verkosto aikoo syyskuussa hakea rahoitusta myös Horizon2020-hankkeeseen.

Lisätietoja:

Vaasan yliopiston vararehtori Annukka Jokipii