Yli tuhat uutta opiskelijaa aloittaa Vaasan yliopistossa

Vaasan yliopiston uudet kandiopiskelijat orientaatiopäivillä syyskuussa 2020
Palosaaren kampus vastaanotti ensimmäiset uudet opiskelijat maanantaina. Vaasan yliopiston uusien kandiopiskelijoiden orientaatiopäivät järjestetään tällä viikolla. Maisteriopiskelijat aloittavat pääosin etänä 7. syyskuuta, jolloin vietetään myös lukuvuoden avajaisia.

Kandidaattiohjelmissa aloittaa 721 uutta opiskelijaa. Maisteriohjelmissa aloittaa 328 opiskelijaa, joten kokonaisuudessaan Vaasan yliopistossa on tänä syksynä 1049 uutta opiskelijaa.

Eniten uusia opiskelijoita on kauppatieteiden kandidaattiohjelmassa, 378 fuksia. Energia- ja informaatiotekniikan kandidaattiohjelmassa aloittaa 112 opiskelijaa. He opiskelevat automaation ja tietotekniikan, sähkö- ja energiatekniikan sekä tuotantotalouden opintosuunnissa. Tuotantotalouden ja tietojärjestelmätieteen kandidaattiohjelmassa aloittaa 75 opiskelijaa.

Hallintotieteiden kandidaattiohjelmassa aloittaa 96 uutta opiskelijaa. Viestintätieteiden kandiopinnot käynnistää 60 fuksia.

Orientaatiopäivät pienryhmissä ja etänä

Kandidaattiohjelmien orientaatiopäivät järjestetään kampuksella tämän viikon aikana. Uudet opiskelijat on jaettu pienryhmiin ja he saavat tutustua kampukseen ja opintoihin tutoreiden opastamana.

Ensimmäisen vuoden opintoihin ja opintojen suunnitteluun perehdytään pienryhmissä sekä etäyhteydellä että lähitapaamisissa.

Uusien maisteriopiskelijoiden orientaatiopäivät järjestetään 7. syyskuuta alkaen pääosin etänä. Maisteriopiskelijoille tehdään henkilökohtaiset opintosuunnitelmat etänä verkossa ja annetaan tehostettua tukea opintojen aloitukseen. Lähitapaamisia toteutetaan tarvittaessa pienryhmissä.

Opintoja voi tehdä kampuksella yleinen epidemiatilanne ja turvallisuus- ja tilarajoitukset huomioiden. Suuret luennot ja yli 50 henkilön ryhmät korvataan etäluennoilla ja pienryhmätoiminnalla, joissa opiskelijat voivat toimia ryhmissä kampuksella eri tiloissa ja ajallisesti porrastetusti.