Päivitetty 24.8.2021 | 18:08

Hyvinvointiviikko

Ma 27.10.2014 | 10:00 - Pe 31.10.2014 | 16:00

Hyvinvointiviikko on yliopiston ja ylioppilaskunnan yhdessä järjestämä tapahtumarikas viikko koko yliopistoyhteisölle. Tapahtuman ohjelma on suunnattu sekä opiskelijoille että henkilöstölle. Tämän vuoden hyvinvointiviikon teema on fyysinen hyvinvointi.

Hyvinvointiviikkoa vietetään kampuksella 27.-31.10.2014

Hyvinvointiviikon avaa rehtori, jonka jälkeen kuullaan Liikunta-alan yrittäjän ja personal trainer Miia Kahilan luento "Tasapainoa etsimässä. Kuinka yhdistää opiskelu, työ ja liikkuminen". Avaus ja luento järjestetään auditorio Nississä maanantaina 27.10. klo 10–11.

Hyvinvointiviikko sisältää myös useamman liikunta-aktiviteetin, mm. juoksukoulun, juoksu- ja kävelytestaukset, joogaa, defibrillaattorikoulutukset jne. Näissä tapahtumissa on rajattu osallistumismäärä ja niihin tulee ilmoittautua ennakkoon.

Hyvinvointiviikon ohjelma (pdf)

Voit ilmoittautua kaikkiin ennakkoilmoittautumista vaativiin tapahtumiin yhdellä ilmoittautumislomakkeella. Ilmoittautumista vaativat tapahtumat ovat lueteltu ilmoittautumislomakkeella:

Ilmoittautumislomake

Lisätietoja ohjelmasta

Liikunta-aktiviteetteihin on hyvä saapua liikuntavaatteissa.

Juoksu- ja kävelytestit:

Valmistautuminen ennen testiä
: Vältä jo testiä edeltävänä päivänä alkoholin käyttöä ja poikkeuksellisen raskasta fyysistä rasitusta.

Vältä 2—3 tuntia ennen testiä raskasta ateriointia, tupakointia sekä kahvin, teen ja kolajuomien nauttimista.

UKK:n KÄVELYTESTI (2000m)

Kävele 2000m (5 kierrosta urheilukentällä) niin nopeasti kuin pystyt. Et saa juosta. Testiohjaaja ottaa aikaa, ja nopeampi aika tarkoittaa parempaa tulosta. Maalissa sykkeesi mitataan ja testiohjaaja tiedustelee sinulta myös sinun pituutesi, painosi, syntymävuotesi ja sähköpostiosoitteesi. Testin jälkeen testiohjaaja laskee sinulle kuntoindeksin (aika, syke, BMI ja ikä vaikuttavat tulokseen). Saat myös taulukon, missä näet onko kuntoindeksisi hyvällä tasolla vai ei. Saat tulokset s-postilla.

JUOKSUTESTI (2000m)

Juokse 2000m (5 kierrosta urheilukentällä) niin nopeasti kuin pystyt. Jos et jaksa juosta koko ajan, voit kävellä välillä. Mitä parempi aika (testiohjaaja ottaa ajan), sitä parempi tulos. Testin jälkeen testiohjaaja laskee sinulle arvioidun hapenottokyvyn ja mitä se pitäisi olla sinun iässäsi ollakseen terveyden vuoksi riittävällä tasolla. Saat tulokset s-postilla (ilmoita s-postiosoitteesi testiohjaajalle).

Defibrillaattorikoulutus

Yliopisto on hankkinut defibrillaattorilaitteita rakennuksiin. Defibrillaattorilaitteella voi pelastaa elämän. Laitteella ei saa vahinkoa aikaiseksi. Koulutuksessa käydään käytännönläheisesti läpi defibrillattorilaitteen toiminnot. Käytössä on harjoituslaite.

Kahvakuula

Ulkoiluvaatteet. Ohjaajalla on kahvakuulia, mutta halutessa voit tuoda oman kahvakuulan mukaan.

Jooga

Sisäliikuntavaatteet. Ohjaajalla on laina-alustoja mutta voit tuoda mukaan myös oman alusta.

Juoksukoulu

Juoksuvaatteet. Ohjaaja antaa palautetta jouksutekniikastasi.

Hyvinvointiviikolla on myös käytössä hyvinvointiviikkopassi. Kahdella leimalla voit osallistua arvontaan, jossa arvotaan yliopiston huppareita, pipoja ja yllätyspalkintoja. Opiskelijat saavat kahdella leimalla myös haalarimerkin.

Passeja on jaossa hyvinvointiviikon avaustilaisuudessa sekä minimessuilla ja liikunta-aktiviteeteistä. Passit tulee palauttaa minimessujen opiskelijaliikuntapisteeseen tai Tervahovin infoon viimeistään perjantaina 31.10.2014.