Päivitetty 24.8.2021 | 18:08

Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden kevätpäivät Vaasassa

Ti 9.5.2017 | 09:00 - Ke 10.5.2017 | 15:00

Korkeakoulujen 300 asiantuntijaa verkostoituu kansainvälisillä kevätpäivillä Vaasassa 9.-10.5.

Vaasalaiset korkeakoulut isännöivät korkeakoulujen kansainvälisiä kevätpäiviä Vaasassa 9.-10.5.2017. Kevätpäiviä järjestävät Vaasan yliopisto, Vaasan ammattikorkeakoulu, Åbo Akademi sekä Yrkeshögskolan Novia yhdessä Opetushallituksen kanssa. Päivien tapahtumapaikkana toimii Vaasan Palosaaren kampus, jossa ohjelmaa järjestetään eri korkeakouluissa. Lisäksi maanantaina 8.5. järjestetään eri korkeakouluverkostojen omia tapaamisia Åbo Akademin tiloissa.

Jokavuotinen tapahtuma kokoaa 300 kansainvälisten asioiden parissa työskentelevää asiantuntijaa Vaasaan. Osallistujat tulevat 38 korkeakoulusta ympäri Suomen. Lisäksi päiville osallistuu korkeakoulutuksen kansainvälisyyteen liittyviä kotimaisia ja kansainvälisiä organisaatioita ja yrityksiä.

Kevätpäivillä keskustellaan tänä vuonna erityisesti alueellisesta, kansallisesta ja kansainvälisestä koulutusyhteistyöstä. Teemaan paneudutaan ajankohtaisilla luennoilla, kansainvälisten toimijoiden pitämillä esittelypisteillä sekä pienemmissä työpajoissa. Asiantuntijapuheenvuoron esittävät muun muassa suomalaisen koulutuksen puolestapuhujana tunnettu yhdysvaltalainen William Doyle sekä The Institute of International Education, Scholar Rescue Fund -organisaation edustaja James King. Uusia korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kansainvälisyyden edistämisen linjauksia 2017–2025 avaa opetusneuvos Tiina Vihma-Purovaara Opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

Osallistujille on järjestetty myös yhteistä vapaa-ajan ohjelmaa. Ajankohtaisiin asioihin perehtymisen lisäksi tapaaminen tarjoaa paikan verkottua muissa korkeakouluissa työskentelevien kollegoiden kanssa. Kevätpäivien tarkempi ohjelma ja tapahtumapaikat on täällä: https://www.novia.fi/kevatpaivat2017/ohjelma

Kansainvälisyyden merkitys korkeakouluissa on kasvanut viimeisen yli kahden vuosikymmenen aikana merkittävästi ja kasvaa edelleen. Suomalaisissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa on yli 400 englanninkielistä tutkinto-ohjelmaa ja 20 000 ulkomaista tutkinto-opiskelijaa. Vaihtoon lähtee vuosittain noin 10 000 suomalaisopiskelijaa ja Suomeen saapuu noin 10 000 vaihto-opiskelijaa. Korkeakoulujen opettajia, tutkijoita ja muuta henkilökuntaa liikkuu vuosittain maailmalle noin 10 000 ja tulee Suomeen yli 5000. Korkeakouluilla on myös monenlaisia kansainvälisiä yhteistyöhankkeita.

Merkittävin yksittäinen kansainvälistäjä on ollut Euroopan unionin Erasmus+ -ohjelma, joka täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Suomi liittyi mukaan ohjelmaan 1992. Vuosina 1992–2017 sen tuella on osallistunut vaihtoon noin 102 000 korkeakouluopiskelijaa Suomesta.

Vaasa on Suomen kansainvälisimpiä kaupunkeja, ja korkeakoulutus on yksi kaupungin strategisista painopisteistä. Yliopistossa, kahdessa ammattikorkeakoulussa ja kolmessa muussa korkeakouluyksikössä on yhteensä 13 000 opiskelijaa. Vaasan korkeakouluihin saapuu joka vuosi myös huomattava joukko kansainvälisiä tutkinto- ja vaihto-opiskelijoita. Opetusta on tarjolla monialaisesti ja monikielisesti yli 30 eri tutkinnossa suomen, ruotsin ja englannin kielellä.

Lisätietoja:
Juhani Moisio, Vaasan yliopisto, puh. 050 369 9219