Päivitetty 17.10.2024 | 11:10

La 3.10.2026 | 09:00 - Ke 7.10.2026 | 15:00
Paikka

Suomi

Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi järjestävät yhdessä kansainvälisen NordiCHI 2026 -konferenssin Vaasassa 3.–7. lokakuuta 2026. Joka toinen vuosi järjestettävä NordiCHI-konferenssi on yksi keskeisistä ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen (Human-Computer Interaction, HCI) alan tapahtumista Euroopassa.

Konferenssin teema Pulse – exploring the energy that drives us tarjoaa foorumin, jossa esitellään HCI-alan viimeisintä tutkimusta monipuolisesti eri näkökulmista. Järjestävien organisaatioiden painopisteet kestävän liiketoiminnan, energian ja yhteiskunnan asiantuntijoina sekä vastuunkantajina nykyisestä ja tulevasta yhteiskunnasta luovat erinomaiset puitteet keskustelulle.

Konferenssin odotetaan tuovan Vaasaan yli 300 alan asiantuntijaa akatemiasta ja eri organisaatioista ympäri Eurooppaa. Konferenssissa on kaksi-kolme rinnakkaissessiosta tutkimusartikkeleiden esittelylle, jonka lisäksi konferenssissa on työpajoja, tutoriaaleja, tohtorikonsortio, posteriesityksiä, yrityscaseja esittelevä sessio sekä taiteellisiin lähestymistapoihin keskittyvä sessio.

Konferenssin järjestelyissä ovat mukana Vaasan yliopiston Tekniikan ja innovaatiojohtamisen akateeminen yksikkö sekä Markkinoinnin ja viestinnän akateeminen yksikkö ja Åbo Akademin Experience Lab sekä Informationsteknologienheten. Konferenssi vahvistaa järjestävien organisaatioiden HCI-tutkimusta ja yhteistyötä entisestään, tarjoten samalla mahdollisuuden paikallisille opiskelijoille sekä energiaklusterin yrityksille osallistua alan keskusteluihin. Konferenssin General Chaireina toimivat tietojärjestelmätieteen yliopisto-opettaja Laura Havinen Vaasan yliopistosta sekä Åbo Akademin Experience Labin tutkimusprojektien koordinaattori Susanne Hägglund, ja konferenssijärjestelyissä on ollut tiiviisti mukana tiimi molemmista organisaatioista. Kokonaisuudessaan järjestelytoimikunta koostuu yli 40 tutkijasta ympäri Eurooppaa.