Päivitetty 24.8.2021 | 18:08

StarT-aluefestivaali

Ke 11.4.2018 | 08:30 - 15:00

Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan LUMA-keskukset järjestävät StarT-aluefestivaalin Vaasan Yliopistolla. Festareilla alueen parhaat osallistujatiimit pääsevät esittämään projektejaan yleisölle ja tuomaristolle sekä kilpailemaan hienoista palkinnoista. Kaikki lasten projektit kilpailevat sarjassa Tämä toimii! –Liikkuva lelu. Päivän aikana osallistujille on tarjolla myös hauskaa oheisohjelmaa.

Eri puolilla Suomea järjestettävät StarT-festivaalit ovat innostavia tapahtumia, joissa lapset ja nuoret saavat tuoda esille omaa osaamistaan ja jakaa yhdessä tekemisen ja oppimisen iloa.

Alueelliset StarT-festivaalit ovat osa laajempaa LUMA-keskus Suomen vuonna 2016 käynnistämää StarT-toimintamallia, jolla tuetaan uusien opetussuunnitelmien mukaisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien sekä teemaopintojen toteuttamista varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.

StarTissa opitaan tekemällä yhdessä monialaisia ja ilmiöpohjaisia projekteja. Päätavoitteena on lisätä lasten ja nuorten innostusta matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opiskeluun. Lisätietoja StarT-kilpailusta: https://start.luma.fi/

StarTin pitkäaikaisena tavoitteena on vakiinnuttaa yhteisöllinen ja innostava StarT-toiminta osaksi koulujen ja muiden oppimisyhteisöjen jokavuotista toimintaa. Lapsista ja nuorista koostuvat tähtitiimit kodeista, päiväkodeista, kouluista ja harrasteryhmistä jakavat oppimisen iloa kansallisessa ja kansainvälisessä StarT-yhteisössä, jossa on viime kaudella 2016-2017 ollut mukana 800 oppimisyhteisöä 36:sta eri maasta.

Tapahtumaan on kaikilla vapaa pääsy.