Energiapäivä tutustutti opiskelijat energia-alan yrityksiin

Vaasan Energiainstituutti (VEI) järjesti tiistaina opiskelijoille suunnatun Energiapäivän Vaasan yliopistolla. Kaikkiaan 24 yritystä esittäytyi ravintola Mathildan ja tiedekirjasto Tritonian aula­tiloissa. Tritonian Nissi-auditoriossa järjestettiin myös lyhyitä, yritysten rekrytointiin painottu­via yritysesittelyitä.

Energiapäivä on VEI:n vuosittain järjestämä tapahtuma, joka järjestettiin tänä vuonna kuuden­nen kerran. Tapahtuma toimii ensisijaisesti energia-alan yritysten sekä organisaatioiden ja Vaa­san korkeakouluopiskelijoiden kohtaamispaikkana: kyseessä on alueen suurin akateemisille opiskelijoille järjestettävä rekrytointitapahtuma. Toki Energiapäivään saavat osallistua kaikki muutkin energia-alasta kiinnostuneet.

– Vaasassa on paljon hyviä ja monipuolisia energia-alan yrityksiä, minkä lisäksi täällä voi opis­kella energia-alaa. Vaasan seudulla energia-alalla menee hyvin, ja tällainen tapahtuma nostaa alan imagoa entisestään, VEI:n tiedotuspäällikkö ja tapahtuman organisaattori Teemu Närvä kertoo.

Tavoitteena opiskelijoiden työllistyminen Vaasan seudulle

Energiapäivä tarjoaa loistavan tilaisuuden tutustua energia-alalla toimivien yritysten toimintaan ja tulla tapaamaan alan osaajia kasvotusten. Tapahtuma kerää yhteen monia toimijoita, jotka voivat tarjota opiskelijoille erilaisia mahdollisuuksia esimerkiksi lopputöiden, gradujen tai työpaikkojen suhteen.

– Tätä lähemmäs yrityksiä opiskelija ei oikeastaan pääse, Närvä sanoo.

Moni opiskelija luulee, että energia-alalle voivat työllistyä vain insinöörit. Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan alalla voivat työskennellä myös muiden alojen osaajat. Niinpä eri koulutuksen saaneita, energia-alalla työskentelystä kiinnostuneita valmistuneita pitäisi ohjata sinne, missä energia-alan yritykset toimivat.

– Hyvin usein opiskelijat lähtevät pois Vaasasta heti tutkinnon suoritettuaan. Energiapäivän yhtenä kauaskantoisempana tavoitteena onkin saada energia-alan opiskelijat jäämään Vaasan seudulle töihin opiskeluiden päätyttyä.