OAJ:n Vaasan paikallisyhdistys palkitsi yliopistonlehtori Raija Berglundin Vaasan Vuoden opettajana

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n Vaasan paikallisyhdistys on valinnut yliopistonlehtori, FT, KTM Raija Berglundin Vaasan Vuoden opettajaksi 2012. Kielipalvelut-yksikön lehtori Berglund opettaa Vaasan yliopistossa ruotsin kieltä.

Berglundilla on laaja ja monipuolinen opetuskokemus eri kouluasteilta. Berglundia kuvaillaan innostavaksi opettajaksi, joka näkee vaivaa kurssien toteutuksen eteen. Hän on kärsivällinen, tunnollinen, vaativa ja jämpti opettaja. Berglund soveltaa yliopisto-opetukseen kielikylpymenetelmää ja tutustuttaa opiskelijansa ruotsin kieleen mm. käymällä heidän kanssaan ruotsinkielisessä teatterissa, vierailemalla erilaisissa organisaatioissa, yrityksissä, pankeissa ja museoissa. Berglund on toteuttanut myös opetusprojekteja, kuten kurssin Företagssvenska med moderna medier ammattikielen verkko-opetuksen alalta yhteistyössä (HKKK:n nyk. Aalto-yliopiston) ruotsin kielen lehtorin Berit Peltosen kanssa. Kurssi ei jäänyt vain lyhyeksi kokeiluksi, vaan Berglund ja Peltonen pitivät sitä kymmenen vuotta.

Uransa aikana Berglund on julkaissut lukuisia artikkeleita ammattikielen opettamisen ja kaksikielisyyden aloilta ja ansioitunut myös tutkijana. Hän väitteli tohtoriksi vuonna 2008 ruotsin kielen alalta. Väitöstutkimuksessaan (Ett barns interaktion på två språk - En studie i språkval och kodväxling) Berglund tarkasteli lapsen kielenvalintaa ja koodinvaihtoa kaksikielisessä vuorovaikutuksessa. Tästä väitöskirjasta hänelle myönnettiin vuonna 2009 Åbo Akademi -palkinto.