Opiskelu avoimessa yliopistossa kasvattaa suosiotaan

Vaasan yliopiston avoin yliopisto on vahvistanut asemaansa maan toiseksi suurimpana avoimena yliopistona kauppatieteellisellä alalla. Opetushallituksen vuoden 2013 tilastojen mukaan ero opiskelijamäärältään ensimmäisellä sijalla olevaan Aalto yliopistoon on kaventunut yli 20 prosenttia edellisvuodesta.

Erityisesti vahvasta kauppatieteellisen alan opetuksestaan tunnettu Vaasan yliopiston avoin yliopisto on ottanut kiinni Aalto yliopistoa jo kolmantena vuonna peräkkäin. Vuonna 2011

opiskelijamäärissä mitattuna eroa oli vielä 4307 opiskelijaa kun nyt kärkikaksikon erottaa toisistaan ainoastaan 1993 opiskelijaa. Vaasan yliopiston avoimen yliopiston taakse jäivät mm. Turun, Itä-Suomen sekä Jyväskylän ja Tampereen avoimet yliopistot.

Vaasan yliopiston avoimen yliopiston opiskelijamäärät ovat kasvussa muillakin kuin kauppatieteellisellä alalla. Kursseille ilmoittautuneita opiskelijoita oli vuonna 2013 yhteensä 5899, mikä on lähes 8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2012. Erityisesti yliopiston tutkinto-opiskelijat ovat löytäneet avoimen yliopiston opinnot, sillä heidän määränsä on noussut lähes 31 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Suoritettujen opintopisteiden määrässä mitattuna opiskelijat suorittivat 2013 yhteensä 20187 opintopistettä, mikä on 17 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Vaasan yliopiston avoin yliopisto tarjoaa opintoja kaikilla Vaasan yliopiston koulutusaloilla. Opintoja on mahdollista suorittaa perinteisen luento-opetuksen lisäksi kasvavalla tahdilla verkko-opetuksena, monimuoto-opintoina sekä itsenäisesti suoritettavina kursseina Vaasassa sekä yhteistyöoppilaitoksissa ympäri Suomen.

Avoimen yliopiston sivut