Saksalainen viikko 17.–22.3.

Viikolla 12 Vaasan yliopistolla vietetään Saksalaista viikkoa. Viikon aikana kampuksella näytetään saksalaisia elokuvia, kuullaan esitelmiä, tutustutaan kirja- ja posterinäyttelyihin sekä nautitaan Café Oskarin ja Mathildan tarjoamaa saksalaista ruokaa. Saksalainen viikko on järjestetty yhteistyössä Tritonian, Vaasan yliopiston Saksan kielen ja kirjallisuuden yksikön sekä Goethe-Institut Finlandin kanssa.

– Saksalaisen viikon tarkoitus on painottaa monikielisyyden ja saksan kielen roolia Vaasan yliopistossa. Haluamme myös antaa ihmisille enemmän tietoa yliopistomme Saksan kielen ja kirjallisuuden yksiköstä, tutkijatohtori Christian Rink selittää.

– Saksalaisen viikon avulla pyrimme myös esittelemään Vaasan yliopistoa kokonaisuudessaan sekä tehostamaan yhteistyötä Tritonian, oman yksikkömme, Goethe-Institut Finlandin ja muiden koulujen välillä, lehtori Anne Stegemann kertoo.

Ei pelkkää bratwurstia

Saksaan kohdistuu monia stereotypioita ja kliseitä. Saksalainen viikko pyrkii murtamaan näitä stereotypioita ja saamaan ihmiset tajuamaan, kuinka monimuotoinen ja kiinnostava maa Saksa todellisuudessa on.

– Saksa on erittäin monikulttuurinen maa, joka on saanut vaikutteita muista kulttuureista. Haluamme rohkaista opiskelijoita lähtemään vaihtoon Saksaan esimerkiksi Erasmus-ohjelmien kautta, Stegemann sanoo.

– Saksa on muutakin kuin bratwurstia, nahkahousuja ja Oktoberfestia, Rink nauraa.

Teollisuudella on myös merkittävä rooli maan identiteetille: erityisesti maan autoteollisuus kukoistaa. Saksan ja Suomen välillä on myös hyvin vahva taloudellinen side. Tämän vuoksi Saksalaisen viikon ohjelmassa on myös yritystyöpaja keskiviikkona klo 16:30.

Kaikki ovat tervetulleita

Saksalainen viikko järjestettiin myös viime vuonna, joskin pienemmässä mittakaavassa. Nyt Saksalaisen viikon toivotaan houkuttelevan ihmisiä myös yliopiston ulkopuolelta osallistumaan viikon tapahtumiin.

– Kaikki ovat tervetulleita, ja kaikki tapahtumat ovat ilmaisia, Stegemann kertoo.

www.deutschewoche.org