Startup-leirillä liikeideat lähtevät lentoon

Vaasan yliopiston johtamisen yksikkö järjestää yrittäjyydestä kiinnostuneille yliopisto- ja korkeakouluopiskelijoille The Startup Campin 31.5–2.6.2012. Kolmipäiväisen tapahtuman aikana osallistujat jakavat liikeideoitaan, muodostavat joukkueita sekä kehittävät ja testaavat tuote- ja palveluideoita.
Kuva/Photo: Juho Ylimäki

The Startup Campin tarkoituksena on tukea osallistujia uusien liikeideoiden luomisessa ja niiden kehittämisessä toteuttamiskelpoisiksi Lean Startup -metodeja käyttäen.

– Ketterä kehitys, nopeat prototyypit, palvelun tai tuotteen lanseeraus mahdollisimman pienin resurssein sekä käyttäjälähtöinen jatkokehitys kuuluvat olennaisena osana tapahtuman toimintaan, kertoo tapahtuman järjestäjä Charlotta Sirén.

Sirénin mukaan idea Campin toteuttamisesta syntyi viime syksynä, kun hän oli tutkijavierailulla Washingtonissa.

Tapahtuma alkoi torstaina 31.5. ”speed dating” -tilaisuudella, jossa osallistujat esittelivät liikeideansa ja innostivat muita liittymään joukkueeseensa. Tiimien muodostamisen jälkeen osallistujat tarttuivat innolla haasteisiin, ja energinen puheensorina viesti aidosta halusta kehittää ideoita eteenpäin.

– On ollut hienoa tuoda DC:ssä toteuttamiamme yrittäjyystapahtumaideoita suomalaiseen kulttuuriin. Lean Startup ohjaa toimintaan ja liikeidean jatkuvaan testaukseen ylisuunnittelun sijaan. Tämä lähestymistapa on tuottanut useita menestystarinoita Yhdysvalloissa, kertoo Campia isännöivä johtamisen yksikön tutkijavierailija Kevin May The George Washingtonin yliopistosta Yhdysvalloista.

Perjantaina 1.6. ja lauantaina 2.6. joukkueet keskittyvät asiakaskehitykseen, perustelevat ideoitaan, harjoittelevat Lean Startup -metodeja sekä kehittävät pienimuotoisen toteuttamiskelpoisen tuotteen tai palvelun. Lauantai-iltana joukkueet esittelevät prototyyppinsä ja asiantuntijapaneeli antaa kommentteja ideoiden jatkokehittämiseksi.