Vaasan yliopisto yhteistyöhön Yrityskylän kanssa

Vaasan yliopisto aloittaa kolmivuotisen yhteistyön Vaasan Yrityskylä Alakoulun kanssa tänä syksynä. Yliopistolla on Yrityskylässä oma tilansa, jossa alakoululaiset tekevät rehtorin, tutkijan, professorin, viestintäsuunnittelijan ja uraohjaajan töitä.
Kuva/Picture: Yrityskylä

Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen lisäksi yhteistyön tavoitteena on lisätä Vaasan yliopiston yleistä tunnettuutta sekä houkuttelevuutta työ- ja opiskelupaikkana.

Yrityskylä on koululaisten oma yhteiskunta, pienoiskaupunki, jossa oppilas työskentelee omassa ammatissaan ja saa päivän aikana palkkaa tekemästään työstä. Palkalla oppilas voi tehdä ostoksia Yrityskylän liikkeissä ja hoitaa talousasioitaan pankissa. Näin oppilas toimii vastuullisena kuluttajana ja kansalaisena osana suomalaista yhteiskuntaa. Yrityskylä Alakoulu tavoittaa yli 75 prosenttia Suomen kuudesluokkalaisista. Yrityskylä toimii 10 paikkakunnalla Suomessa ja siellä vierailee noin 70 000 kuudes- ja yhdeksäsluokkalaista vuosittain.

– Yrityskylä-konsepti on erinomainen tapa saada nuoret toiminnallisesti miettimään yhteiskunnan lainalaisuuksia ja toimivuutta sekä heidän omaa rooliaan siinä. Haluamme olla esimerkkinä yhteiskunnan osaamisen vahvistajasta sekä tehdä tutuksi yliopiston arkea. Ovathan koululaiset tulevia opiskelijoitamme tai työntekijöitämme, Vaasan yliopiston vararehtori Annukka Jokipii toteaa.

Lisätietoja:

Annukka Jokipii, vararehtori, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8482, annukka.jokipii(a)uwasa.fi

Tiia Alkkiomäki, markkinointiassistentti, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8136, tiia.alkkiomaki(a)uwasa.fi