Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat
Tutkimusryhmän esittely
Tutkimusryhmän keskeisenä lähestymistapana on arvon luominen kansainvälisessä liiketoiminnassa keskittyen tehokkaaseen päätöksentekoon, innovatiivisiin ja kestäviin strategioihin sekä johtamiseen erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa ympäristöissä.
Tärkeimmät tutkimusalueet ja niihin liittyvät keskeiset aiheet ovat:
1. Yritysten kansainvälistyminen ja globalisaatio
- Kansainvälinen yrittäjyys ja pk-yritysten kansainvälistyminen
- Liiketoimintamallit ja kansainvälistyminen
- Kansainväliset startup -yritykset ja born global -yritykset
- Globaalit kestävän kehityksen trendit ja kansainvälistyminen
- Kansainvälinen yhteiskunnallinen yrittäjyys
- Kansainvälistyminen ja päätöksenteon logiikka
- Yritysten digitalisaatio ja kansainvälistymispolut
2. Suorat ulkomaiset investoinnit
- Ulkomaiset suorien investointien omistus ja perustaminen - määräävät tekijät ja tuloksellisuus
- Kansainvälisten yhteisyritysten hallinnointi ja menestyminen
- Ulkomaisen divestoinnin ja divestointitavan valinnan määräävät tekijät ja arvonluontipotentiaali.
- Suorien ulkomaisten suorien investointien uudelleensijoittamisen ja yrityksen arvon määrittelyn taustatekijät.
- Monikansallisten yritysten tytäryhtiöiden kestävä toiminta kehittyvillä ja nousevilla markkinoilla.
3. Kansainväliset markkinointistrategiat
- Kansainväliset brändistrategiat ja tuloksellisuus
- Kansainvälinen yrittäjämarkkinointi ja yrittäjämäinen brändäys.
- Sosiaalinen media globaalissa maailmassa
- Päätökset liittyen kansainväliseen markkinointiin ja standardointiin sekä näiden tuloksellisuus
- Kansainvälinen mainonta ja kulttuuriset arvot
- Kansainvälinen kestävä markkinointi ja BoP-markkinat (maailman köyhin, pyramidin pohjalla elävä väestö)
Tutkimusalueet tuottavat yhdessä uutta analyyttista tietoa yritysten strategisesta kehityksestä ja suoritustehokkuudesta, jota voidaan mitata tuloksen, johdon arviointien, arvon tai toiminnan pysyvyyden kautta. Tutkimus yhdistää määrällisiä ja laadullisia menetelmiä ja on monitieteistä.
Tutkimusryhmä on julkaissut useissa kansainvälisissä tieteellisissä julkaisuissa, ja ryhmän jäsenet ovat toimittaneet useita kansainvälisen liiketoiminnan eri osa-alueisiin liittyviä teoksia. Ryhmällä on partnereita kansainvälisissä yliopistoissa ja yrityksissä, ja se tuottaa keskimäärin kaksi tohtorinväitöstä vuodessa. Yksi tärkeimmistä ryhmän järjestämistä tapahtumista on joka toinen vuosi pidettävä Vaasa Conference on International Business, joka toteutettiin kuudettatoista kertaa elokuussa 2021.
Etsimme jatkuvasti kansainvälisen liiketoiminnan haasteista ja mahdollisuuksista kiinnostuneita lahjakkaita ja motivoituneita henkilöitä sekä tohtoriopiskelijoiksi että partnereiksi. Näiltä sivuilta löytyy enemmän tietoa ryhmämme toiminnasta, ja meihin voi ottaa yhteyttä myös suoraan.
Tutkimusryhmän johtaja on professori Peter Gabrielsson.