Image
maapallo ja kansainvälisyys

Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat

Tutkimusryhmän esittely

Tutkimusryhmän keskeisenä lähestymistapana on arvon luominen kansainvälisessä liiketoiminnassa keskittyen tehokkaaseen päätöksentekoon, innovatiivisiin ja kestäviin strategioihin sekä johtamiseen erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa ympäristöissä.

Tärkeimmät tutkimusalueet ja niihin liittyvät keskeiset aiheet ovat:

1. Yritysten kansainvälistyminen ja globalisaatio

  • Kansainvälinen yrittäjyys ja pk-yritysten kansainvälistyminen
  • Liiketoimintamallit ja kansainvälistyminen
  • Kansainväliset startup -yritykset ja born global -yritykset
  • Globaalit kestävän kehityksen trendit ja kansainvälistyminen
  •  Kansainvälinen yhteiskunnallinen yrittäjyys
  •  Kansainvälistyminen ja päätöksenteon logiikka
  •  Yritysten digitalisaatio ja kansainvälistymispolut

2. Suorat ulkomaiset investoinnit

  • Ulkomaiset suorien investointien omistus ja perustaminen - määräävät tekijät ja tuloksellisuus
  • Kansainvälisten yhteisyritysten hallinnointi ja menestyminen
  • Ulkomaisen divestoinnin ja divestointitavan valinnan määräävät tekijät ja arvonluontipotentiaali.
  • Suorien ulkomaisten suorien investointien uudelleensijoittamisen ja yrityksen arvon määrittelyn taustatekijät.
  • Monikansallisten yritysten tytäryhtiöiden kestävä toiminta kehittyvillä ja nousevilla markkinoilla.

3. Kansainväliset markkinointistrategiat

  • Kansainväliset brändistrategiat ja tuloksellisuus
  • Kansainvälinen yrittäjämarkkinointi ja yrittäjämäinen brändäys.
  • Sosiaalinen media globaalissa maailmassa
  • Päätökset liittyen kansainväliseen markkinointiin ja standardointiin sekä näiden tuloksellisuus
  • Kansainvälinen mainonta ja kulttuuriset arvot
  • Kansainvälinen kestävä markkinointi ja BoP-markkinat (maailman köyhin, pyramidin pohjalla elävä väestö)

Tutkimusalueet tuottavat yhdessä uutta analyyttista tietoa yritysten strategisesta kehityksestä ja suoritustehokkuudesta, jota voidaan mitata tuloksen, johdon arviointien, arvon tai toiminnan pysyvyyden kautta. Tutkimus yhdistää määrällisiä ja laadullisia menetelmiä ja on monitieteistä.

Tutkimusryhmä on julkaissut useissa kansainvälisissä tieteellisissä julkaisuissa, ja ryhmän jäsenet ovat toimittaneet useita kansainvälisen liiketoiminnan eri osa-alueisiin liittyviä teoksia. Ryhmällä on partnereita kansainvälisissä yliopistoissa ja yrityksissä, ja se tuottaa keskimäärin kaksi tohtorinväitöstä vuodessa. Yksi tärkeimmistä ryhmän järjestämistä tapahtumista on joka toinen vuosi pidettävä Vaasa Conference on International Business, joka toteutettiin kuudettatoista kertaa elokuussa 2021.

Etsimme jatkuvasti kansainvälisen liiketoiminnan haasteista ja mahdollisuuksista kiinnostuneita lahjakkaita ja motivoituneita henkilöitä sekä tohtoriopiskelijoiksi että partnereiksi. Näiltä sivuilta löytyy enemmän tietoa ryhmämme toiminnasta, ja meihin voi ottaa yhteyttä myös suoraan.

Tutkimusryhmän johtaja on professori Peter Gabrielsson.

Ajankohtaista

Tutkimushankkeet

Hanke Kesto Toimijat
Boosting Space Business – the Aurora Region Space Economy Ecosystem - Digitaalinen talous, Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat, Markkinointi ja viestintä
Brothers from a different mother? How businesses and public sector organizations develop leadership competencies and change processes for blockchain implementation (BizPub) - InnoLab, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Johtaminen, Markkinointi ja viestintä, Networked value systems NeVS, Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat, Henkilöstöjohtaminen
INdoor navigation from CUBesAt TEchnology (INCUBATE) - Digitaalinen talous, Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat, Markkinointi ja viestintä, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Älykkäät sähköjärjestelmät
Kansainvälisten investointien purkaminen ja uudelleen sijoittaminen: Vaikutus yrityksen arvoon - Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat, Markkinointi ja viestintä

Tutkimusryhmän jäsenet

Kuva
Imtiaz Ahmed

Imtiaz Ahmed

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498778
Avaa profiilisivu
Kuva
Rasheda Akter

Rasheda Akter

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Tahir Ali

Tahir Ali

Yliopisto-opettaja, International Business
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498312
Toimisto
Ankkuri
Avaa profiilisivu
Kuva
Mehran Aslaniyan

Mehran Aslaniyan

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Anisur Faroque

Anisur Faroque

Apulaisprofessori, International Business (tenure track)
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498757
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu
Kuva
Roman Filenko

Roman Filenko

Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Peter Gabrielsson

Peter Gabrielsson

Professori, kansainvälinen liiketoiminta, erityisesti kansainv
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498434
Toimisto
Ankkuri
Avaa profiilisivu
Kuva
Rakibul Hasan

Rakibul Hasan

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498710
Avaa profiilisivu
Kuva
Arshed Iqbal

Arshed Iqbal

Tohtoriopiskelija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Sandaruu Jayawardhana

Sandaruu Jayawardhana

Opetusavustaja
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498358
Avaa profiilisivu
Kuva
Minnie Kontkanen

Minnie Kontkanen

Yliopistonlehtori, kansainvälinen markkinointi
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498435
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu
Kuva
Appiah Kusi

Appiah Kusi

Tutkijatohtori
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Emilene Leite

Emilene Leite

Apulaisprofessori, international business (tenure track)
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Leonidas Leonidou

Leonidas Leonidou

Dosentti
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Yanwen Li

Yanwen Li

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498644
Avaa profiilisivu
Kuva
Feroj Mahmood

Feroj Mahmood

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Toimisto
Tervahovi A329
Avaa profiilisivu
Kuva
Eldrige Melo

Eldrige Melo

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Arto Ojala

Arto Ojala

Professori, Kansainvälinen liiketoiminta
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498544
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu
Kuva
Eriikka Paavilainen-Mäntymäki

Eriikka Paavilainen-Mäntymäki

Dosentti
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Oskar Sniegowski

Oskar Sniegowski

Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Sadia Tangem

Sadia Tangem

Projektitutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498395
Avaa profiilisivu