OP Ryhmän Ritakallio: Kasvavan epävarmuuden keskellä tarvitsemme energiaa – emme lamaantumista

Vaasan yliopiston vuosipäivän juhlassa puhuneen OP Ryhmän pääjohtajan Timo Ritakallion mukaan elämme kasvavan epävarmuuden aikaa. Maailmantalous ei tuo vetoapua, ja samaan aikaan olemme uudenlaisen väestöhaasteen edessä.
Vaasan yliopiston kunniatohtori, OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio puhui elinikäisestä oppimisesta juhlapuheessaan Vaasan yliopiston vuosipäivän juhlassa. Kuva: Sofia Niemelä
Vox Luminum -kuoro esiintyi vuosipäivän juhlassa.
Rehtori Jari Kuusisto muistutti puheessaan esiin vastuullisuuden.
Vuosipäivän juhlaa vietetään aina tammikuussa.
Dekaani Adam Smale esitteli uuden professorin Christoph Demmken.
Julkisjohtamisen professori Christoph Demmke on erikoistunut hallinnon eettisiin kysymyksiin.
Dekaani Harry Linnarinne esitteli uuden tietotekniikan professorin Heidi Kuusniemen.
Tietotekniikan professori, Digital Economy -tutkimusalustan johtaja Heidi Kuusniemi on erikoistunut paikannusteknologioihin.
Tilaisuudessa jaettiin myös tasavallan presidentin myöntämiä kunniamerkkejä.
Vuoden opetuspalkinto myönnettiin startup-kurssille.
Vuoden tutkimusteko myönnettiin VAKKI ry:n symposiumtoiminalle.

– Epävarmoina aikoina lamaantuminen on aina väärä väline. Tarvitaan energiaa ideoida, innovoida ja etsiä ratkaisuja erilaisiin, eteen tuleviin ongelmiin. Onkin ilo puhua sellaisen yliopiston juhlassa, joka ilmoittaa missiokseen tuoda energiaa liiketoimintaan ja yhteiskuntaan, sanoi Ritakallio.

Yliopiston vuosipäivän juhlaa vietettiin maanantaina 27. tammikuuta. Puheen juhlassa pitivät myös rehtori Jari Kuusisto sekä Vaasan yliopiston uudet professorit, julkisjohtamisen professori Christoph Demmke ja tietotekniikan professori, Digital Economy -tutkimusalustan johtaja Heidi Kuusniemi. Perinteiseen tapaan tilaisuudessa jaettiin myös Vuoden tutkimusteko ja Vuoden opetusteko -palkinnot sekä Hyvä opettaja -palkinto.

OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio on Vaasan yliopiston kunniatohtori. Juhlapuheessaan hän nosti esiin väestön ikääntymisen haasteet ja mahdollisuudet.

– Meidän on opeteltava ajattelemaan ikää ja ikääntymistä uudella tavalla. Työelämässä mukava olevien 65–69-vuotiaiden määrä kasvaa nopeasti, ja tutkimusten mukaan se on työelämälle valttikortti. Meidän on entistä tarkemmin mietittävä, miten ihmisten työuria voidaan pidentää myös loppupäästä. Tämä voi merkitä muutoksia myös yliopistoissa, hän totesi.

Ritakallio mainitsi esimerkiksi Harvardin, jossa iäkkäämmille opiskelijoille ja eläkeläisille suunnatuissa koulutuksissa on jo enemmän opiskelijoita kuin varsinaisessa yliopistossa.

– Voimme olla tulevaisuudessa tilanteessa, jossa yliopistot kouluttavat eläkeläisiä vielä uudelle työuralle.

Väestönkehityksen lisäksi hän puhui megatrendien vaikutuksista ja nosti esiin Sitran uusimman, tammikuussa julkistetun megatrendi-raportin.

– Yhtenä trendinä, joka vaikuttaa Vaasan yliopistossakin tehtävään tutkimukseen näen megatrendilistalta löytyvän talousjärjestelmän suunnan etsimisen. Taloustavoitteiden rinnalle ovat yhä voimakkaammin tulleet tavoitteet esimerkiksi vastuullisuudesta ja ympäristön tilan parantamisesta. Edelläkävijäyritykset näkevät tässäkin megatrendissä mahdollisuuksia tehdä pitkäjänteistä, kannattavaa liiketoimintaa. Hyvä tieteellinen tutkimus voi tukea yrityksiä 2020-luvun liiketoiminnan luomisessa, hän sanoi.

Myös rehtori Jari Kuusisto nosti esiin puheessaan vastuullisuuden.

– Vastuullisuus luo arvoperustan, joka vielä meitä eteenpäin muuttuvassa maailmassa. Vaasan yliopiston tulee olla vastuullisuudessa kehityksen kärjessä. Periaatteiden noudattamisen lisäksi meidän tulee tutkija ja opettaa uusinta osaamista ja jakaa hyviä käytäntöjä, hän totesi.

Kuusiston mukaan digitalisaatio, tekoäly ja robotiikka luovat hyvinvointia vain silloin kun niitä kehitetään ja sovelletaan vastuullisesti. Hän muistutti, että innovaatiot ovat sinänsä neutraaleja, ja riippuukin pitkälti käyttäjistä, ovatko vaikutukset positiivisia vai jopa katastrofaalisia.

Lisää rehtorin ajatuksia vuosipäivänä 2020 löydät Johtoajatus-blogista.