1800 lukiolaista vieraili Suomen kauneimmalla kampuksella

Vaasan yliopisto ja Vaasan ammattikorkeakoulu VAMK järjestivät torstaina 13. lokakuuta yhteisen Lukiopäivä-tapahtuman Palosaaren kampuksella jo kahdeksatta kertaa. Länsi-Suomen lukiolaisille suunnattuun info- ja tutustumispäivään ilmoittautui tänä vuonna yli 1800 vierasta.
Lukiopäivän aloitustilaisuus.
VAMKin rehtori Tauno Kekäle (kuvassa vas.), VisitVaasan toimitusjohtaja Max Jansson ja yliopiston vararehtori Jukka Vesalainen toivottivat vieraat tervetulleiksi.
Minimessuilla Mathildan aulassa esiteltiin yliopiston tekniikan, hallintotieteiden ja viestintätieteiden opintoja.
Kansainvälistymismahdollisuuksien äärellä.
Vipinää minimessuilla.
Kauppatieteiden opinnot kiinnostivat lukiolaisia.
Professori Adam Smalen miniluento.
Technobothniassa oli toiminnallisia esittelypisteitä.

– Ryhmiä saapui yhteensä 28 lukiosta muun muassa Järviseudulta, Pietarsaaren ja Kokkolan seudulta, Seinäjoen ympäristöstä ja muualta Etelä-Pohjanmaalta sekä Porista, kertoo Miia Mäntylä Vaasan yliopiston hakijapalveluista.

Lukiopäivässä esiteltiin korkeakoulujen koulutustarjontaa ja viihtyisää Palosaaren merikampusta nuoria kiinnostavalla tavalla. Tarjolla oli koulutusesittelyjä sekä minimessuja ja -luentoja. Lisäksi Lukiopäivässä olivat esillä Vaasan monipuoliset urheilu- ja harrastusmahdollisuudet.

– Suomen kauneimmaksikin kehuttua kampusta kelpaa esitellä: 12 000 opiskelijan kampuksella on ajanmukaiset oppimistilat, erinomaiset opiskelijapalvelut ja kansainvälistä tunnelmaa, mainitsee tiedotus- ja markkinointipäällikkö Tarja Gromov VAMKista.

Tekniikan opetus- ja tutkimuslaboratorio Technobothniassa oli lukuisia toiminnallisia pisteitä, joissa pääsi muun muassa tutustumaan NAO-humanoidirobotteihin, polkemaan energiaa sähköpyörällä, ohjaamaan teollisuusrobottia tai ihmettelemään 3D-tulostuksen mahdollisuuksia.

– Tänä syksynä käynnistetty uusi yhteistyömme tekniikan opetuksessa lisää tarjontaa ja ohjaa kummankin koulun osaamisen entistä paremmin opiskelijan hyödyksi. Tulevilla insinööreillä ja diplomi-insinööreillä on siten vahvat valmiudet työelämään siirtyessään, mistä erityisesti Vaasan seudun energiateknologian keskittymän yritykset hyötyvät, toteaa opintopäällikkö Helena Varmajoki Vaasan yliopistosta.