Åbo Akademi -palkinto kestävää kehitystä edistävälle tieteelliselle artikkelille

Stiftelsen för Åbo Akademi -säätiö on myöntänyt Vaasan yliopiston tohtorikoulutettava Liandong Zhulle, professori Josu Takalalle ja tutkimusjohtaja Erkki Hiltuselle 3 000 euron Åbo Akademi -palkinnon. Palkinto jaettiin yliopiston avajaisjuhlassa maanantaina 2.9.

Zhu, Takala ja Hiltunen palkittiin tieteellisestä artikkelistaan Nutrient removal and biodiesel production by integration of freshwater algae cultivation with piggery wastewater treatment.

Tutkimuksessa on pyritty optimoimaan mikrolevä Chlorella zofingiensis´n viljelyolosuhteita ja biomassan tuotantoa hyödyntäen sikaloiden jätevesiä. Öljyä sisältävät mikrolevät ovat erinomaisia uusiutuvan energian lähteitä. Jätevesille tyypillistä on, että ne sisältävät ravinteita ja usein myös lämpöenergiaa. Levien kasvattaminen eläinten jätevesiä hyödyntäen onkin kestävän kehityksen mukaista ja edullista uusiutuvan energian tuottamista.

Åbo Akademi -palkinto myönnetään vuosittain edellisen lukuvuoden aikana Vaasan yliopistossa julkaistulle kirjalle, artikkelille tai opinnäytetyölle, joka edistää kaksikielisyyttä tai tehokasta energiahuoltoa.

Yliopiston rehtori Matti Jakobsson esitteli avajaispuheessaan yliopiston painoaloilla vuoden aikana saatuja tuloksia ja uusia avauksia sekä pohti Suomen hallituksen myös yliopistoja koskevia rakenneuudistuksia. Rehtorin avajaispuhe (pdf).

Avajaisissa yliopiston hallituksen tervehdyksen (pdf) toi hallituksen puheenjohtaja, ministeri Ole Norrback ja ylioppilaskunnan tervehdyksen (pdf) VYY:n hallituksen puheenjohtaja Daniel Lahti.