Aitoa vuoropuhelua yliopiston ja OKM:n välillä

Ryhmä opetus- ja kulttuuriministeriön virkamiehiä tutustui Vaasan yliopistoon perjantaina 24. toukokuuta. Käynti on osa laajempaa kaikkiin yliopistoihin toteutettavaa vierailukierrosta. Päivän aikana he tapasivat yliopiston johtoa, henkilöstöä, ylioppilaskunnan edustajia sekä yliopiston nimeämiä tärkeimpiä sidosryhmiä.
Ari Saarinen, Matti Jakobsson, Riitta Maijala, Hannu Sirén ja Erkki Antila juttelemassa OKM-vierailun tauolla

Vierailun tarkoituksena oli kehittää OKM:n ja yliopiston suhteita sekä antaa yliopistolle tilaisuus tuoda esiin itselleen tärkeitä asioita.

– OKM on uudistanut yliopistojen ohjausta aiempaa strategisempaan suuntaan. Näillä yliopistokäynneillä haluamme luoda aitoa vuoropuhelua ministeriön ja yliopiston välille. Keskustelemme muun muassa yliopiston tilanteesta sekä henkilöstön ja ylioppilaskunnan roolista. Tavoitteenamme on tutustua yliopistoihin niin hyvin, että osaamme toimia parhaalla mahdollisella tavalla yliopistojen puolesta, kertoo OKM:n ylijohtaja Hannu Sirén.

– Olemme myös saaneet paljon hyviä ehdotuksia siitä, miten ministeriö voisi aiempaa paremmin tukea yliopistojen tutkimus- ja kehittämistoimintaa, iloitsee johtaja Riitta Maijala.

Vierailuilla OKM ei halua arvioida yliopistoja. Sen edustajat ovat kuitenkin käynneillä huomanneet, että yliopistot ovat viime vuosina ryhtyneet määrätietoisesti tekemään strategisia valintoja ja muuttaneet toimintaansa niiden pohjalta.

– Olemme kiinnostuneita myös siitä, miten yliopistouudistus on eri ryhmien näkemyksen mukaan toteutunut etenkin valtakunnallisella tasolla. Yliopistot kuitenkin tekevät toiminnastaan lopulliset päätökset itse, toteaa johtaja Ari Saarinen.