Ajankohtainen koronaohjeistus ulkomailta Suomeen saavuttaessa

matkustaminen
Vuodenvaihteen aikana matkustaminen mahdollisesti lisääntyy. Jos matkustat ulkomailta Suomeen ja Vaasaan, huomioi, että Vaasan sairaanhoitopiirin suositukset ja rajoitukset ovat tiukempia kuin kansalliset matkaohjeet ja suositukset.

Ajankohtaisin Vaasan sairaanhoitopiirin koronavirusinfo löytyy täältä:

Pyydämme sinua seuraamaan näitä ohjeita tullessasi ulkomailta Suomeen ja Vaasaan:

Muista pitää turvaväliä muihin ihmisiin aina kun mahdollista, pidä huolta käsihygieniastasi ja käytä kasvomaskia. Jokaisen Suomeen saapuvan tulisi käydä välittömästi koronavirustestissä. Matkustajilla on mahdollisuus testaukseen Helsingin lentokentällä (PCR-testi on ilmainen). Jos testiä ei ole mahdollista ottaa välittömästi Suomeen saapuessa, testi tulisi tehdä mahdollisimman nopeasti Vaasaan saapumisen jälkeen (testi on ilmainen Vaasan yliopiston opiskelijoille). Ulkomailla otettuja koronavirustestejä ei huomioida.

Ota yhteyttä Vaasan keskussairaalan koronakeskukseen varataksesi ajan testiä varten (mainitse olevasi Vaasan yliopiston opiskelija):

• puhelin: +358 6 213 5312

Suomeen saapuessasi sinun tulisi pitää kymmenen (10) päivän karanteeni. Karanteenin aikana sinun tulisi pysyä kotona ja välttää sosiaalisia kontakteja. Muista, että karanteenin jälkeen voit olla kontaktissa enimmillään kymmenen ihmisen kanssa kerrallaan. Tällä hetkellä kaikki opinnot Vaasan yliopistossa ovat etänä ja mitään aktiviteetteja ei järjestetä yliopiston kampuksella.

Toinen koronatesti otetaan seitsemäntenä (7) karanteenin päivänä. Ota yhteyttä Vaasan keskussairaalaan sopiaksesi testiajankohdan (yhteystiedot löytyvät ylhäältä). Mikäli testin tulos on negatiivinen, voit liikkua jälleen vapaasti kymmenen karanteenipäivän jälkeen. Muissa tapauksissa sinulle annetaan ohjeet jatkoa varten sairaalasta.

Jos saavut EU/EEA-alueelta sinulla täytyy olla eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka on myöntänyt EU:n jäsenvaltio. EU/EEA-alueen ulkopuolelta saapuvalla opiskelijalla on oltava voimassa oleva sairausvakuutus, jonka on myöntänyt yksityinen vakuutusyhtiö.

Suosittelemme lataamaan Koronavilkku-sovelluksen (ilmainen), jonka tarkoituksena on havaita tartuntaketjuja. Sovelluksen voi ladata tämän linkin kautta: www.koronavilkku.fi

Ohjeistukset ovat tiukkoja ja ne ovat tehty kaikkien turvallisuuden varmistamiseksi. Muista aina käyttää kasvomaskia julkisilla paikoilla ja liikkuessasi julkisilla kulkuvälineillä, sekä pitää turvaväli kanssaihmisiin.

Pandemia vaikuttaa koko yhteiskuntaan, joten tehdään kaikki pysäyttääksemme koronavirus yhdessä. Kiitos yhteistyöstä ja siitä, että noudatat näitä suosituksia.

Jos sinulla on kysymyksiä, ole yhteydessä:

Vaasan keskusairaalaan varataksesi testiajan:

• puh: +358 6 213 5312

Vaasan yliopisto