Aktia Pankki lahjoittaa 40 000 euroa Vaasan yliopistolle

Aktia Pankki lahjoittaa 500 000 euroa toiminta-alueensa yliopistoille ja korkeakouluille. Aktian lahjoitukset suunnataan kauppatieteiden, oikeustieteen sekä tekniikan alan koulutukseen ja tutkimukseen. Vaasan yliopisto saa Aktia Pankilta 40 000 euroa.

– Aktia haluaa lahjoituksen avulla myötävaikuttaa kansainvälisesti kilpailukykyisen ja korkealaatuisen koulutuksen ja tutkimuksen jatkuvaan kehitykseen Suomessa. Tieteen ja tiedon korkea taso edistää kansantalouden kasvua, työllisyyttä ja hyvinvointia. On tärkeää vaalia monipuolista ja laajaa osaamista, jotta voimme myös tulevaisuudessa taata kansainvälisen kilpailukyvyn ja uusien innovaatioiden syntymisen maassamme, Martin Backman toteaa.

– Lahjoituksella tuemme toiminta-alueellamme toimivia yliopistoja ja korkeakouluja. Haluamme turvata yliopistojen alueellisen elinvoimaisuuden myös tulevaisuudessa. Aktia haluaa lahjoituksella myös osoittaa sitoutumistaan tulevaisuuteen ja tukea kansainvälisestikin korkeasti arvostettua suomalaista koulutusjärjestelmää, Backman jatkaa.

– Aktia Pankki osoittaa laaja-alaisella lahjoituksellaan suurta arvostusta laadukasta koulutusta ja tutkimusta kohtaan. Tästä olemme hyvin tyytyväisiä ja lahjoituksesta kiitollisia. Aktia Pankin mittava lahjoitus auttaa Vaasan yliopistoa jälleen lähemmäksi varainhankintakampanjan tavoitteen saavuttamista, sanoo yliopiston yhteyspäällikkö Mika Palosaari.

Vaasan yliopiston varainhankinta päättyy 30. kesäkuuta 2017. Tavoitteena on kerätä 2,5 miljoonaa euroa yliopiston peruspääomaan. Koossa on jo hieman yli 2,1 miljoonaa euroa. Valtio tukee yliopistojen varainhankintaa myöntämällä jopa kolminkertaisen vastinrahan yliopiston keräämää yksityistä pääomaa vastaan.

Lisätietoja:
Viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Malin Petterson, Aktia Pankki, puh. 010 247 6369
Yhteyspäällikkö Mika Palosaari, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8522

Yliopistojen varainhankintakampanja

• Varainhankintakampanja valtakunnallisesti käynnissä 11/2014–6/2017
  • Yritykset, yhteisöt ja yksityishenkilöt voivat osallistua
  • Valtio maksaa jopa kolminkertaisen vastinrahan kerätylle summalle
  • Yli 10 000 euron lahjoituksen voi kohdentaa suoraan tietylle alalle
  • Verovähennysoikeus yritykselle ja yksityishenkilölle
  • Vaasan yliopisto käyttää pääoman tuottoa suoraan opetuksen ja tutkimuksen hyväksi