Anna tärkeää palautetta uraseurantakyselyssä

kuva Vaasan yliopiston publiikista joulukuussa 2019
Vuosittainen uraseurantakysely on meneillään Vaasan yliopistosta vuonna 2015 valmistuneille. He ovat saaneet henkilökohtaisen kyselylinkin joko tekstiviestillä tai postitse. Kysely sulkeutuu 14. joulukuuta, joten vielä on reilu viikko aikaa antaa palautetta opinnoista ja niiden antamista työelämävalmiuksista.

− Vuosittainen uraseurantakysely on todella tärkeä palautekanava. Sen perusteella pystymme kehittämään koulutusta oikeaan suuntaan. Tiedämme, mikä meni opinnoissa hyvin ja mitä puolestaan voisimme kehittää, korostaa asiantuntija Sunna Vainiomaa Vaasan yliopiston urapalveluista.

Aktiivinen vastaaminen kyselyyn on tärkeätä myös sen takia, että se vaikuttaa yliopiston rahoitukseen.

− Kyselyyn vastaaminen vie vain noin 15 minuuttia. Toivon mahdollisimman monen vastaavan, jotta saamme palautetta riittävästi kaikille koulutusaloille, Vainiomaa sanoo.

Kyselyssä kysytään opinnoista, niiden antamista työelämävalmiuksista ja työurasta. Tämän vuoden kyselyyn on sisällytetty myös kysymyksiä koronan vaikutuksesta työllisyyteen.

Ylemmän korkeakoulututkinnon Vaasan yliopistossa suorittaa vuosittain yli 500 opiskelijaa. Heidän palautteensa opintojen antamista työelämävalmiuksista ja sijoittumisesta työmarkkinoille on yliopisto-opetuksen ja ohjauksen kehittämisessä tärkeää.

Työnantajat arvostavat maistereita

Yliopistojen kandipalaute- ja uraseurantakyselyjen avointen palautteiden analyysi vuosilta 2017–2019 on julkaistu.

Raportin perusteella kandidaatit ovat keskimäärin varsin tyytyväisiä sekä omaan vointiinsa että oppimiseen ja opiskeluun. Kandidaatiksi opiskeleminen koetaan yhteisölliseksi, kiinnostavaksi ja hyvin työelämään valmistavaksi. Kehittämisen kohteiksi yliopistoille kandidaatit mainitsevat muun muassa palautteen antamisen sekä opintojen ohjauksen ja tuen.

Myös maisterit ja tohtorit ovat keskimäärin varsin tyytyväisiä tutkintoonsa työuransa kannalta katsottuna. Maisterit arvioivat, että työnantajat arvostavat heidän tutkintoaan. Tohtoreista yli puolet ilmoittaa saaneensa tutkinnon myötä lisää palkkaa, vaativampia tai mielekkäämpiä työtehtäviä tai paremman aseman työpaikallaan.

Raportti on luettavissa kokonaisuudessaan Unifin verkkosivuilla. Avointen vastausten aineisto on kandidaattien kohdalla noin 17 700, maistereissa noin 13 300 ja tohtoreissa reilut 1 300 henkilöä.

Lisätietoja:

Asiantuntija Sunna Vainiomaa, urapalvelut