Arki jatkuu Egyptissä vallankumouksesta huolimatta

– Huolimatta epävakaasta tilanteesta ja vallankumouksesta Egyptissä arki jatkuu. Teemme työtämme ja viemme lapsiamme kouluun huolimatta poliittisen tilanteen epävarmuudesta, kertoo vierailijaluennoitsija, kirjallisuustieteen professori Areeg Ibrahim Helwan Universitystä Kairosta.

Ibrahim vieraili Vaasan yliopiston Englannin kielen yksikön vieraana ja piti luentosarjan egyptiläisestä kirjallisuudesta, elokuvasta ja kääntämisestä.

Torstain luennon aiheena olivat Egyptin vallankumoukset, joista Ibrahimin luento keskittyi kuvaamaan vuonna 2011 vallankumousta, joka sai liikkeelle miljoonia kairolaisia.

– Pitkään jatkunut tyytymättömyys silloiseen tilanteeseen ja presidenttiin kulminoitui lopulta vallankumoukseen. Sananvapautta rajoitettiin, köyhiä oli enemmän kuin koskaan ja uudeksi presidentiksi kaavailtiin presidentin poikaa, Ibrahim kertoo vallankumouksen taustoista.

Lopulta presidentti kukistettiin ja uudet presidentinvaalit käytiin. Egyptiläiset odottivat parempia aikoja. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.

– Köyhyys ja työttömyys sekä kapinahenki ovat edelleen huipussaan. Ulkonaliikkumiskielto on voimassa 23–05, Ibrahim kuvailee tilannetta, joka on tunnelmaltaan odottava. Tulossa ovat uudet vaalit sekä perustuslain uudistaminen.

Ibrahim työskentelee noin 30 kilometrin päässä Kairosta olevalla Helwanin yliopistokampuksella, jossa Englannin kielen professori Sirkku Aaltonen on vieraillut luennoimassa teatterikääntämisestä ja nyt puolestaan oli Ibrahimin vuoro tulla Vaasaan.

– Ibrahimin innostava ja vuorovaikutteinen tyyli luennoida, sekä tietenkin aiheen ajankohtaisuus rohkaisivat opiskelijoita kyselemään luentojen päätteeksi, Aaltonen kehuu.

Helwanin ja Vaasan yliopiston välille on vireillä opiskelijoiden vaihto-ohjelma, joka voisi toteutua sitten, kun tilanne Egyptissä on rauhoittunut.