DI Erkki Antila sähkötekniikan professoriksi

Vaasan yliopiston sähkötekniikan, erityisesti sähköenergiajärjestelmien ja sähkönjakelun automaation professoriksi on nimitetty diplomi-insinööri Erkki Antila.
(Kuva: flickrCC)

Hän aloitti tehtävässään 1. tammikuuta. Työsuhde on toistaiseksi voimassa oleva.

Antila on suorittanut vuonna 2003 diplomi-insinöörin tutkinnon Teknillisessä korkeakoulussa pääaineenaan elektroniikka ja sähkötekniikka. Hän on toiminut teknillisen tiedekunnan dekaanina Vaasan yliopistossa vuodesta 2010 lähtien ja määräaikaisena professorina vuodesta 2007 lähtien. Sitä ennen hän on tehnyt 30-vuotisen uran energiateollisuudessa mm. ABB:n ja Strömbergin palveluksessa.

Sähkötekniikan professorin tehtävänä on kehittää alansa opetusta, tutkimusta ja tutkijakoulutusta Vaasan yliopistossa. Professorin tehtävä sijoittuu teknilliseen tiedekuntaan sähkö- ja energiatekniikan yksikköön. Antilan tutkimusalaa ovat älykkäät sähköverkot, hajautettu energiantuotanto ja energiaketjun hallinta sekä energiajärjestelmien tiedonsiirtoratkaisut.