Ennätysmäärä hakijoita Vaasan yliopistoon – tekniikan alan vetovoima kasvoi yli 40 prosenttia

Vaasan yliopistoon oli ennätysmäärä hakijoita 1. huhtikuuta päättyneessä korkeakoulujen yhteishaussa. Kokonaisuudessaan hakemusmäärä kasvoi lähes 13 prosenttia. Eniten kiinnostus kasvoi tekniikan alalle, jossa hakijoiden määrä nousi yli 40 prosenttia.
Vaasan yliopistoon oli ennätysmäärä hakijoita yhteishaussa. Viime vuoteen verrattuna hakijamäärä kasvoi noin 13 prosenttia. Kuva: Mikko Käkelä

Vaasan yliopiston kandidaattiohjelmiin tuli yhteishaussa 6 524 hakemusta. Hakemusmäärä kasvoi lähes kaikissa kandidaattiohjelmissa. Suosiotaan edelleen kasvattaneelle tekniikan alalle hakijoita oli 772 (v. 2019: 539). Aloituspaikkoja kandidaattiohjelmissa on yhteensä 540.

– Yliopistomme panostaa vahvasti koulutuksen laatuun ja uudistumiseen. Tekniikan alan tuoreet laatuleimat ovat osoitus pitkäjänteisestä kehittämisestä ja lisäävät vetovoimaa alalla. Kandidaatin tutkintoihin tulevat monialaiset moduulit uudistavat koulutusta ja antavat opiskelijoille tärkeitä työelämätaitoja, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Vaasan yliopistossa suosituin hakukohde on edellisten vuosien tapaan kauppatieteiden kandidaattiohjelma, jossa 270:ä opiskelupaikkaa tavoittelee yhteensä 4253 hakijaa, joka on yli 13 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Toinen kauppatieteellisen alan kandidaattiohjelma, Tuotantotalouden ja tietojärjestelmätieteen ohjelma keräsi hakijoita 369 (v. 2019: 454).

Viime vuosina hakijamääriä voimakkaasti kasvattaneet viestintätieteiden ja hallintotieteiden kandidaattiohjelmat säilyttivät suosionsa ja kasvattivat edelleen hakijamäärää. Viestintätieteiden kandidaattiohjelmassa opiskelupaikkaa tavoittelee tänä vuonna 355 hakijaa (v. 2019: 337), hallintotieteissä hakijoita oli 775 (2019: 723).

Myös maisterikoulutus ja avoimen väylä houkuttelevat

Myös suomenkielisiin maisteriohjelmiin saatiin ennätysmäärä hakijoita. Niihin tuli yhteensä 1381 hakemusta (v. 2019: 744). Haussa oli yhteensä kaksitoista maisteriohjelmaa kauppatieteiden, tekniikan, hallintotieteiden ja viestintätieteiden aloilla. Suomenkielisissä maisteriohjelmissa on tarjolla yhteensä 180 aloituspaikkaa. Suosituin hakukohde oli Kokkolassa kolmen vuoden välein toteutettava Liiketoiminnan kehittämisen maisteriohjelma, johon tuli 394 hakemusta.

Yhteishaun kanssa samaan aikaan oli myös erillishaku avoimen yliopiston opintojen perusteella. Hakijamäärä yli kaksinkertaistui viime vuodesta. Avoimen yliopiston väylän kautta tuli 127 hakemusta (v. 2019: 59).

Valintakokeet touko-kesäkuussa

Tämän hetken tiedon mukaan yliopistot toteuttavat kevään 2020 opiskelijavalinnat suunnitellusti opetus- ja kulttuuriministeriön vahvistaman aikataulun mukaisesti touko-kesäkuussa.

Lisätiedot:

Vararehtori Annukka Jokipii