Fuksit saapuivat yliopistokampukselle

Vaasan yliopiston uudet opiskelijat aloittivat opintonsa keskiviikkona 28. elokuuta. Yliopistossa aloittaa tänä syksynä yhteensä noin 870 uutta opiskelijaa.

Yliopisto ja ylioppilaskunta tekevät tiivistä yhteistyötä uusien opiskelijoiden vastaanottamisessa. Tutorit eli yliopistossa jo tutkintoaan suorittavat saman alan opiskelijat toimivat linkkinä uusien opiskelijoiden ja yliopistoyhteisön välillä. He tutustuttavat fuksit yliopistoon, kampusalueeseen ja kaupunkiin sekä auttavat opintojen ja opiskelijaelämän alkuun.

Fuksit saavat nelipäiväisessä orientaatiojaksossa tietoa tulevista opinnoista ja tutustuvat yliopistoyhteisöön. Opiskelijoita opastetaan opintojen suunnitteluun ja opiskelussa tarvittavien tietojärjestelmien käyttöön. Yliopiston rehtori kättelee uudet opiskelijat, ja Vaasan kaupunginjohtaja tuo kaupungin tervehdyksen. Lisäksi opiskelijat kuulevat tiedekuntansa dekaania ja perehtyvät omaan tavoitetutkintoonsa. Orientaatioihin kuuluvat myös myöhemmin syksyllä järjestettävät tilaisuudet, joissa käsitellään yliopisto-opinnoissa tarvittavia opiskelutaitoja ja urapolkuja yliopistosta valmistumisen jälkeen.

Tutkinto-opiskelijoita 40 maasta

Yliopiston kansainvälisissä maisteriohjelmissa aloittaa tänä syksynä 151 uutta opiskelijaa. Uusia tutkinto-opiskelijoita saapuu noin 40 maasta, eniten Nigeriasta, Venäjältä, Kiinasta ja Vietnamista. Kansainvälisissä maisteriohjelmissa aloittaa myös suomalaisia opiskelijoita. Kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita kampukselle on saapunut noin 130.

Tutkinto-opiskelijat ja vaihto-opiskelijat aloittavat opintonsa maanantaina 26.8. He saavat orientaatiopäivinä tietoa tulevista opinnoista, asumisesta Suomessa sekä opiskelijoille tarjottavista palveluista Vaasassa. Orientaatiopäivien aikana järjestettävässä Orientation Fair -tapahtumassa opiskelijat saavat kierrellä ja kysyä lisätietoja itseään kiinnostavista aiheista vapaa-aikaan liittyen.

Orientaatiopäivät päättyvät maanantaina 2.9. pidettävään lukuvuoden avajaisjuhlaan.