Hallintotieteilijät juhlivat 30-vuotista taivaltaan

Vaasan yliopisto onnittelee 30-vuotiaita hallintotieteitä!
Ari Salminen piti juhlapuheen.

Vaasan hallintotieteellisen koulutuksen historian alkupisteenä voidaan pitää päivämäärää 26.2.1981, jolloin valtioneuvosto vahvisti korkeakoululaitoksen kehittämissuunnitelman vuosille 1981–1986. Suunnitelma sisälsi ehdotuksen hallintotieteellisen koulutuksen aloittamisesta Vaasassa vuonna 1983.

Suunnitelma toteutui, ja 25 hallintotieteiden ylioppilasta pääsi aloittamaan opintonsa Vaasan korkeakoulussa syksyllä 1983. Nyt, 30 vuotta myöhemmin, hallintotieteet ovat yhä voimissaan.

Juhlan aika

Hallintotieteiden 30-vuotisjuhlaa juhlistetaan loka-marraskuussa sekä henkilökunnan että opiskelijoiden keskuudessa. Filosofisen tiedekunnan henkilöstö muisti hallintotieteiden juhlavuotta 24.10. pidetyssä tiedekuntakokouksessaan. Tilaisuuden puhujana kuultiin professori Ari Salmista, minkä lisäksi tiedekunta tarjosi  kakkukahvit ja musiikkiesityksen.

– Kolmessakymmenessä vuodessa on tapahtunut paljon, ja nyt on aihetta olla ylpeä. Meiltä on kohta valmistunut kaiken kaikkiaan tuhat hallintotieteiden maisteria, Salminen sanoi tyytyväisenä.

Hallintotieteitä opiskelevien ainejärjestö Hallinnoijat ry taas juhlii vuosijuhlaa 9.11. Domus Bothnicalla. 30-vuotisjuhlia juhlitaan perinteisen kaavan mukaan: ohjelmassa on cocktail-tilaisuus, illallisjuhla ja jatkot sekä seuraavana aamuna järjestettävä silliaamiainen.

– Juhlimme vuosijuhlia viiden vuoden välein, eli tapahtuma on jokaiselle hallarille todella tärkeä ja arvokas. Tänä vuonna odotamme paikalle noin sataa juhlijaa, vuosijuhlavastaavana toimiva Noora Kallinen kertoo.