Harri Salmela Vaasan yliopiston talousjohtajaksi

Kauppatieteiden maisteri Harri Salmela, 48, on nimitetty Vaasan yliopiston uudeksi talousjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 17. kesäkuuta 2019.
KTM Harri Salmela aloittaa talousjohtajana 17.6.2019.

Salmelalla on vahva kokemus taloushallinnon johtotehtävistä teollisuudessa. Hän siirtyy yliopistoon vaasalaisesta energia-alan yhtiö VEO Oy:stä, jonka talousjohtajana hän on toiminut vuodesta 2015 lähtien. Aiemmin Salmela on toiminut muun muassa VEO:n taloushallinnon palvelukeskuksen esimiehenä.

– Harri Salmelasta saamme monipuolisen ammattilaisen taloushallinnon tehtäviin ja vahvistuksen talousjohdon tiimiin. Salmelan osaamiselle on varmasti käyttöä yliopiston mittavissa kehittämishankkeissa, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Talousjohtajana Salmela on yliopiston johtoryhmän jäsen. Hänen työnsä ydintä ovat yliopiston kokonaistalous, taloussuunnittelu ja -seuranta sekä varainhoito. Salmela johtaa yliopiston yhteisiä palveluita, joihin kuuluvat talouden ja hankehallinnon palvelut, henkilöstön ja ylimmän johdon palvelut, yksiköiden lähipalvelut sekä kampuspalvelut, jonka muodostavat aulapalvelut ja IT-palvelut. Myös kiinteistötoimi odottaa talousjohtajan osaavaa näkemystä.

Vaasan yliopisto on Salmelalle ennestään tuttu, sillä hän on valmistunut yliopistosta kauppatieteiden maisteriksi vuonna 1999.

– Tuon kokemukseni myötä mukanani liiketoimintalähtöistä ajattelutapaa ja kokemusta moninaisten kehityshankkeiden läpiviennistä. Olen osallistuva esimies, joka laittaa persoonansa peliin yhteisten päämäärien saavuttamiseksi. Yliopiston yhteisten palvelujen toiminnot ovat hyvällä tasolla ja osaavissa käsissä, mikä antaa hyvän perustan viedä tarvittavia muutoksia ja kehityshankkeita hallitusti eteenpäin. Meneillään oleva Vaasan yliopiston ja erityisesti yliopiston kiinteistötoimen kehitysvaihe tarjoaa varmuudella mielenkiintoisen tehtäväkentän, jossa riittää positiivisia haasteita, Harri Salmela kertoo.

rehtori Jari Kuusisto, p. 029 449 8291
Harri Salmela, p. 050 344 2471