Henkilöstöhallinnon tutkimukselle Suomen Akatemian rahoitusta

Vaasan yliopiston johtamisen yksikön professori Vesa Suutari, Aalto-yliopiston professori Ingmar Björkman ja Hankenin Mats Ehrnrooth ovat saaneet Suomen Akatemialta 950 000 euron tutkimushankerahoituksen neljäksi vuodeksi. Vaasan yliopiston osuus rahoituksesta on 299 844 euroa. Yhteishanke tarkastelee HR-ammattilaisten vaikutusmahdollisuuksia organisaation päätöksentekoon.
(Kuva: flickrCC)

Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen hankkeista rahoituksen sai noin 14 % hakijoista.

Henkilöstöä pidetään yhtenä yrityksen tärkeimmistä kilpailutekijöistä, mutta henkilöstöhallintoon liittyvät asiat jäävät usein liiketoiminnallisten tavoitteiden jalkoihin. Niiden tuominen mukaan päätöksentekoon tapahtuu usein ilman muodollista auktoriteettia.

– Tutkimusprojektimme pureutuu tähän ongelmaan ja tarkastelee, mitkä tekijät lisäävät henkilöstöhallinnon ammattilaisten vaikutusmahdollisuuksia organisaatiossa. Analysoimme vaikutusmahdollisuuksia yksilötason osaamisen, verkostojen ja organisaatioresurssien käytön näkökulmista, kertoo hanketta Vaasan yliopistossa johtava professori Adam Smale.

Tutkimuksen tekijöinä ovat Suomen johtavat HR-tutkijat Vaasan yliopistosta, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta ja Hankenista yhteistyössä 12 suomalaisen ja pohjoismaalaisen yrityksen sekä kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa.