Innostavaa innovointia - koululaistiimit esittelivät lelukehitysprojektejaan ...

Vaasan yliopiston yhteydessä toimiva LUMA-keskus Pohjanmaa järjesti keskiviikkona alueellisen StarT-festivaalin, jossa lapset ja nuoret pääsivät esittelemään yhteistyössä tekemiään projekteja niin tuomaristolle kuin suurelle yleisöllekin. Mukana oli koululaistiimejä Vaasasta, Seinäjoelta ja Keski-Pohjanmaan Toholammilta.
LUMA-toiminnan tavoitteena on edistää lasten ja nuorten innostusta matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opiskeluun.
Ensimmäisen palkinnon Tämä toimii - Liikkuva lelu -sarjassa sai Seinäjoen Alakylän koulun projekti "World Tour".
Tuomaristo kierteli arvioimassa tiimien projekteja. Arvioitavana "World Tour"-projekti.
Vaasan Hietalahden koulun 6a-luokan "Shoot and save"-pelin kehittämisestä oli tehty päiväkirja.
Alakylän koulun "Sealand"-projekti.

Alueelliset StarT-festivaalit ovat osa laajempaa StarT-toimintamallia, jossa opitaan tekemällä yhdessä monialaisia ja ilmiöpohjaisia projekteja. Tavoitteena on edistää lasten ja nuorten innostusta matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opiskeluun.

Viides- ja kuudesluokkalaisten Tämä toimii! – Liikkuva lelu -sarjassa oppilaat ideoivat ja toteuttivat yhdessä leluprojekteja. Erilaiset pelit näyttivät olevan mieluinen projektin aihe. Esimerkiksi Onni, Marima ja Sanjar Vaasan Hietalahden koulun 6A-luokalta esittelivät yleisölle ”Shoot and Save”-peliä, joka oli saanut innoituksensa pöytäjalkapallopelistä. Ryhmän yhdessä kehittämään peliin oli kierrätetty erilaisia materiaaleja kuten kyniä, pahvilaatikkoja sekä perunalastupurkkeja.

– Tämä on ollut tosi kivaa, sanoi peliä esitellyt Onni. Hän kertoi pitäneensä etenkin siitä, että projektia on voinut tehdä joukkueen kanssa yhdessä.

– Olemme oppineet ongelmanratkaisua, kertoi puolestaan tiimikaveri Sanjar.

Ongelmanratkaisun ja ryhmätyötaitojen lisäksi koululaiset olivat päässeet harjoittamaan muun muassa kaikessa tutkimus- ja kehitystyössä tärkeää asiaa eli huolellista dokumentaatiota projektipäiväkirjojen avulla. Lisäksi ryhmät olivat opetelleet kertomaan kehittelemästään lelusta yleisölle ja kilpailun tuomareille sekä tehneet lelusta myös mainosmateriaalia. Innovaatioprosessin toteuttaminen liikkuvaa lelua, päiväkirjaa ja mainosta tehtäessä onkin vaatinut monen eri oppiaineen taitoja.

Liikkuva lelu -sarjan voitto Seinäjoen Alakylän kouluun

Pohjanmaan StarT-aluefestivaalien tuomariraadin mukaan kilpailu oli todella tiukka, koska hienoja töitä oli niin paljon esillä. Viides- ja kuudesluokkalaisten tiimeistä voiton vei Seinäjoen Alakylän koulun ”World Tour”.  Toiseksi tuli samaisen koulun ”Volcano”-niminen projekti. Kolmas palkinto päätyi Hietalahden kouluun Vaasaan, joka osallistui kilpailuun ”Toukkatykki”-nimisellä leluprojektilla.

Yleisöäänestyksen voitti Alakylän koulun Volcano ja MAOL ry:n palkinnon sai Alakylän koulun Roskis Ritsa.

Nuorten sarjan StarT-teeman Teknologia ympärillämme ainut osallistuja ja siten varma voittaja oli Vaasan kristillisen koulun 7.- ja 9.-luokkalaisten tiimi projektityöllä ”Luonnontieteellisten rakenneosien mallintaminen ja tulostus”.

Lisätietoa:

Jaakko Yli-Ojanperä, johtaja, LUMA-keskus Pohjanmaa, p. 029 449 8587