Intensiivikurssi kokoaa yhteen kansainväliset suomen kielen opiskelijat

Vaasan yliopistossa järjestetään kansainvälisille opiskelijoille tarkoitettu suomen kielen intensiivikurssi. Kurssille osallistuvat opiskelijat, jotka opiskelevat suomea kotiyliopistoissaan ympäri maailmaa. Suomen kielen intensiivikurssia on järjestetty Vaasan yliopistossa jo lähes 20 kertaa.
Lucina Rudolff, Karina Jasiewicz ja Paulina Liutkuté opiskelevat suomea, koska kokevat sen tärkeäksi tulevaisuuden työnhaussa.

- Tänä vuonna kurssille saapui eniten opiskelijoita Venäjältä ja Saksasta. Mutta myös muun muassa Puolasta, Latviasta ja jopa Yhdysvalloista, kertoo opettaja Johanna Dahlin.

Suomea opiskellaan monista syistä

Kolme viikkoa kestävälle kurssille osallistuu 48 opiskelijaa. Ensimmäisten päivien aikana opiskelijat jaetaan tasoryhmiin, joissa jokainen saa tasonsa mukaista suomen kielen opetusta. Mikä kumma sitten on saanut nämä opiskelijat valitsemaan kaikista maailman kielistä nimenomaan suomen?

- Osa opiskelee hyvin vuoksi, osa tulevaisuuden työhaaveiden takia, osa lukee jo muita skandinaavisia kieliä ja joillakin on sukulaisia suomessa, esimerkiksi äiti tai isä on suomalainen. Jotkut taas ovat innostuneet suomen kielestä suomalaisen metallimusiikin kautta, Dahlin sanoo.

Kaikki opetus pidetään suomeksi, mutta pelkkiä luentoja kurssilla ei kuitenkaan ole luvassa. Dahlin paljastaa, että kurssilaiset tulevat vierailemaan Raippaluodossa ja tarkoituksena on myös piipahtaa veneretkellä legendaarisella Jannen saluunalla.

Mielessä jopa muutto Suomeen

Karina Jasiewicz Puolasta, Paulina Liutkuté Liettuasta ja Lucina Rudolff Saksasta ovat saapuneet kurssille kehittämään suomen kielen taitojaan. Jasiewicz opiskelee yliopistossa toista vuotta, kun Liutkuté ja Rudolff vasta ensimmäistä. Suomen kieli on ollut korkeakouluopinnoissa mukana koko ajan.

- Olen kiinnostunut Suomesta ja haluaisin ehkä jopa muuttaa tänne. Olen käynyt Oulussa viime kesänä. Suomen kieli on haastavaa ja siksi pidän siitä. Tykkään haastaa itseäni. Puolassa on myös paljon työpaikkoja, joissa tarvitaan suomen kieltä, Jasiewicz pohtii.

Liutkuté ja Rudolff puolestaan ovat Suomessa ensimmäistä kertaa. Molemmat heistä opiskelevat Suomea, koska kokevat sen tärkeäksi tulevaisuuden työnhaun kannalta.

- Halusin aloittaa ruotsin opiskelun, mutta siihen kuului myös suomen opiskelu. Olen kyllä pitänyt siitä, Liutkuté sanoo.