Intian suurlähettiläs: Uusiutuvan energian ohjelma voi tarjota mahdollisuuksia

Intian kunnianhimoinen uusiutuvan energian ohjelma voi tuoda mahdollisuuksia myös suomalaisille energiasektorin yrityksille, sanoo Vaasan yliopistossa vieraillut Intian suurlähettiläs Ashok Kumar Sharma.
Intian suurlähettiläs Ashok Kumar Sharma luennoi tiistaina Nissi-auditoriossa.
Jorma Larimo, Narashima Boopathi, Intian suurlähettiläs Ashok Kumar Sharma ja Francesca Cucinotta.
.

Yliopistossa luennoinnut suurlähettiläs puhui korkeakoulutuksesta Intiassa, Suomen ja Intian ulkomaankaupasta ja esitteli miten suomalaiset yritykset voisivat mahdollisesti olla mukana Intian tulevaisuuden kehityksessä.

Suurlähettilään puheen jälkeen kommenttipuheenvuorot esittivät Citecin toimitusjohtaja Martin Strand ja Lähi-idän ja Aasian liiketoiminnan kehityspäällikkö Shivanand Gannur Wärtsilästä. Lisäksi hiljattain Vaasan yliopistossa väitellyt, Intiasta kotoisin oleva Narashima Boopathi kertoi johtamisen alan väitöstutkimuksestaan, johon hän oli haastatellut suomalaisia yritysjohtajia heidän kokemuksistaan Intiassa.

Intian suurlähettilään Ashok Kumar Sharman mukaan Intia haluaa vähentää merkittävästi päästöjä ja lisätä uusiutuvaa energiaa. Intia haluaa vähentää päästöjen suhdetta bruttokansantuotteeseen 33–35 prosenttia vuoden 2005 tasosta. Ei-fossiilisen tuotannon osuutta sähkötuotannosta aiotaan nostaa 40 prosenttia. Maan tavoitteena on esimerkiksi 100 gigawattia aurinkovoimaa ja 50 gigawattia tuulivoimaa vuoteen 2022 mennessä. Tämä tarjoaa mahdollisuuksia myös suomalaisille yrityksille.

Intian energiaministeri Piyush Goyal vieraili Suomessa viime marraskuussa, jolloin hän tapasi pääministerin, muita ministereitä ja energiateollisuuden yrityksiä. Suurlähettilään mukaan tavoitteena on löytää yhdessä sopivia teknologioita. Yhteistyötä tehdään esimerkiksi tutkimuslaitosten ja myös yritysten kanssa.

– Joitain hankkeita on jo lähtenyt käyntiin, esimerkiksi biokaasussa ja aurinkoenergiassa, Ashok Kumar Sharma sanoo.

Kauppatieteellisen tiedekunnan dekaani Jorma Larimon mukaan Intiassa on heti Kiinan jälkeen toiseksi eniten suomalaisyritysten tytäryhtiöitä tai konttoreita kun katsotaan vain EU:n ulkopuolisia maita. Suomen kauppavaihto Intiaan on laskenut muutaman vuoden takaisista huippuluvuista. Intian osuus Suomen viennistä on alle prosentti. Intian suurlähettiläs muistutti, että jos palvelut otettaisiin mukaan, Intian merkittävyys Suomen ulkomaankaupassa olisi huomattavasti suurempi kuin pelkkiä tavaravienti- tai -tuontilukuja katsomalla.

Vaasalainen teollisuuden suunnittelu- ja tiedonhallintapalveluja tarjoava Citec on toiminut Intiassa vuodesta 2004 lähtien. Yhtiön toimitusjohtaja Martin Strand kertoi yleisölle, että kolmasosa Citecin  henkilökunnasta on nykyään Intiassa ja tavoitteena on, että osuus kasvaisi kahteen kolmasosaan eli noin tuhanteen työntekijään.

Yhtiön toimeksiannoista 50 prosenttia hoidetaan Intiasta käsin. Tärkeänä syynä on hintakilpailukyky kansainvälisessä liiketoiminnassa. Citecillä on ollut projekteja noin 120 eri maassa – asiakkaat ovat usein isoja kansainvälisiä yrityksiä tai niiden tytäryhtiöitä.

Wärtsilä on puolestaan toiminut Intiassa jo 1980-luvulta - ensin tosin agentuurin kautta. Nykyään toiminta on laajaa. Wärtsilällä on ollut iso merkitys maan sähköntuotantoon. Yhtiö on toimittanut Intiaan satoja voimaloita. Wärtsilällä on myös tehdas Intian Khopolissa. Shivanand Gannurin mukaan Wärtsilä myös tunnetaan brändinä Intiassa - ehkä parhaiten heti Suomen jälkeen.

India - Surging Ahead 1 (Ashok Kumar Sharma)
India - Surging Ahead 2 (Ashok Kumar Sharma)

Exports and foreign direct investments of Finnish firms to India (Jorma Larimo)
Citec and our operations in India (Martin Strand)