Jäähyväisluento: Kouluihin tietotekniikan vastuullisen ja turvallisen käytön opetusta

Vaasan yliopiston tietotekniikan professori, rehtori emeritus Matti Jakobsson piti jäähyväisluentonsa "Minä ja Tietokone" torstaina 17. joulukuuta.
Tietotekniikan professori, rehtori emeritus Matti Jakobsson

Professori Jakobsson on syntynyt vuonna 1951 Turussa. Hän väitteli tohtoriksi Turun yliopistossa vuonna 1981 pääaineena tietojenkäsittelyoppi.

– Se maailma, johon opinnoissani ryhdyin perehtymään, koostui Turun yliopiston tietokoneesta IBM 1130. Tämä oli jo toinen yliopiston tietokone. Edellinen laskukone Wegematic oli siirretty sivuun, ja opettajammekin naureskelivat sen vanhanaikaisuudelle, Jakobsson muisteli.

– Vuonna 1975 opintojeni loppuvaiheissa sain ensimmäinen työpaikkani pienessä atk-alan yrityksessä. Oma projektini oli tuotannonohjaus ja urakkalaskentajärjestelmä tekstiiliyritykselle. Käytännössä tietotekniikka ei ainakaan nopeuttanut prosesseja – pikemminkin hidasti niitä.

Koodaustako kaikille?

Vaasassa Jakobsson aloitti vuonna 1979, jolloin hän tuli Vaasan kauppakorkeakoulun tietojenkäsittelyopin lehtoriksi. Hänet nimitettiin tietojenkäsittelyopin apulaisprofessoriksi vuonna 1983 ja tietotekniikan professoriksi vuonna 1990.

Vaasan yliopiston rehtorina Jakobsson toimi vuosina 1998–2014. Rehtorikautensa päätyttyä hän jatkoi Vaasan yliopistossa johdon neuvonantajana tämän vuoden ajan.

Jäähyväisluennollaan Jakobsson mietti, mitä koulussa tulisi opettaa tietotekniikasta ja tietojenkäsittelyilmiöistä.

– Tietotekniset ratkaisut ovat ympärillämme jatkuvasti, joten koulunkin pitäisi perehdyttää oppilaat kansalaistaitoihin ja tietotekniikan vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön. Varmasti koodaustaito löytää peruskoulusta ja lukioista opinhaluisia nuoria, mutta kansalaistaidoksi siitä ei oikein ole.

Jakobsson ehdotti nykypäivän koulussa opittaviksi ICT-ilmiöiksi mm.tietoturvallisuuden, verkkoasioinnin, kielenkääntöavun sekä ohjausjärjestelmät.

Jäähyväisluennosta tehty taltiointi on katsottavissa YouTube-palvelussa.