Järisyttikö järjestelykeskus Torniossa? – turvallisuuskahvila tuo esiin kansalaisten kokemuksen

Millaisia tunteita turvapaikanhakijoiden tulo herätti torniolaisissa? Vaikuttiko se kansalaisten turvallisuudentunteeseen? Entä miten viranomaistehtävissä ja -viestinnässä onnistuttiin? Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Tornion turvallisuuskahvilassa 25. toukokuuta. Vaasan yliopisto järjestää turvallisuuskahvilan puntaroidun kansalaiskeskustelun yhdessä Maahanmuuttoviraston, Maanpuolustuskorkeakoulun ja Tampereen yliopiston kanssa. Tornion turvallisuuskahvila on osa Vaasan yliopiston koordinoimaa Kansalaisyhteiskunnan rooli maanpuolustuksessa -tutkimushanketta.
Turvallisuuskahvilaan toivotaan mukaan eri-ikäisiä, eritaustaisia ja erilaisia näkemyksiä omaavia asukkaita.

Hankkeen johtajan, Vaasan yliopiston sosiaali- ja terveyshallintotieteen yliopistonlehtorin Harri Raision mukaan turvallisuuskahvilassa osallistujat pääsevät kuulemaan ja tenttaamaan eri alojen asiantuntijoita. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästä puheesta, vaan pyrkimyksenä on kerätä torniolaisilta arviointitietoa järjestelykeskuksen perustamisesta sekä ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi mahdollisia tulevaisuuden tilanteita varten.

Tornion lisäksi eri teemoja käsitteleviä turvallisuuskahviloita järjestetään myös Seinäjoella (31. toukokuuta) ja Helsingissä syyskuun alussa.

Kansalaiset mukaan deliberatiivisen kansalaiskeskustelun kautta

Huoltovarmuus, valmiusharjoitukset tai moniviranomaisyhteistyö poikkeustilanteissa eivät välttämättä normaali arjessa tunnu kovinkaan läheisille. Toisaalta viimeaikainen kansainvälisessä tilanteessa tapahtuva liikehdintä, kuten laajamittainen maahanmuutto Eurooppaan tai Syyrian tapainen pitkittynyt ja kärjistynyt sotilaallinen kriisi, herättää jokaisessa kysymyksiä omasta ja kansallisesta turvallisuudesta.

Silti itselle epävarmuutta herättävä turvallisuuskeskustelu jätetään helposti asiantuntijoiden ja viranomaisten hoidettavaksi. Maanpuolustuksen tieteellisen neuvottelukunnan (MATINE) rahoittaman Kansalaisyhteiskunnan rooli maanpuolustuksessa -hankkeen tarkoituksena onkin pohtia, miten kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia ja aktiivista roolia kansallisen turvallisuuden kokonaisuudessa voitaisiin vahvistaa.

– Hankkeessa toteutetaan kolme deliberatiivista toimintamallia eli turvallisuuskahvilaa. Tavoitteena on selvittää, miten deliberatiivinen, puntaroiva kansalaiskeskustelu voisi lisätä turvallisuusviranomaisten ja kansalaisten välistä vuorovaikutusta ja voisiko se vahvistaa yhteisöjen sosiaalista kriisinkestävyyttä, sanoo Raisio.

Hankkeessa kerätyn aineiston perusteella kehitetään suosituksia puntaroivan kansalaiskeskustelun soveltamisesta maanpuolustussektorilla. Vaasan yliopistosta hankkeessa ovat mukana Harri Raision lisäksi professori Pirkko Vartiainen ja projektitutkija Alisa Puustinen. Lisäksi tutkimusryhmän jäseniä ovat professori Sirpa Virta Tampereen yliopistosta, johtaja Tarja Wiikinkoski Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastosta sekä sotilasprofessori Mika Hyytiäinen Maanpuolustuskorkeakoulusta.

Mukana erilaisia näkemyksiä

Tornion turvallisuuskahvila järjestetään entisessä yhteislyseon lukiossa 25. toukokuuta klo 16:00–20:30. Alustajina toimivat Lapin poliisilaitoksen viestintäpäällikkö Elina Katajamäki, Maahanmuuttovirastosta kehitysjohtaja Kimmo Lehto, Jääkäriprikaatissa toimiva majuri Mika Metsi sekä Suomen Punaisen Ristin edustajana Tornion järjestelykeskuksen johtajana toiminut Tom Tallberg.

Turvallisuuskahvilan keskustelu on suunnattu kaikille yli 16-vuotiaille torniolaisille. Mukaan toivotaan eri-ikäisiä, eritaustaisia ja erilaisia näkemyksiä omaavia asukkaita Turvallisuuskahvilaan mahtuu 30 osallistujaa, jotka valitaan ilmoittautuneiden joukosta siten, että osallistujajoukosta muodostuu mahdollisimman monipuolinen.

Turvallisuuskahvilan tarkempi kuvaus sekä ilmoittautumisohjeet löytyvät verkosta osoitteesta:
/turvallisuuskahvila

Lisätietoja hankkeesta ja turvallisuuskahviloista:

Vaasan yliopisto:
dosentti, yliopistonlehtori Harri Raisio, puh. 029 449 8405, etunimi.sukunimi@uwasa.fi

Maahanmuuttovirasto:
kehitysjohtaja Kimmo Lehto, puh. 029 5430 431, etunimi.sukunimi@migri.fi