Jatko-opiskelijat oppivat yrittäjyyttä

Vaasan yliopisto järjestää KnowUp – inspiroivan yrittäjyysleirin yliopistojen jatko-opiskelijoille ja opetushenkilöstölle 7.–9. kesäkuuta yhteistyössä Seinäjoen yliopistokeskuksen kanssa.
Avajaistehtävä KnowUp-yrittäjyysleirillä. Paritehtävän teema oli Osaamiseni ja yrittäjyys.

– Leirin tarkoituksena on lisätä osallistujien tietoa yrittäjyydestä ja sen monista mahdollisuuksista sekä antaa heille kipinä yrittäjyyteen. Tämä on ensimmäinen yrittäjyysleiri, jonka järjestämme, mutta toivottavasti tästä jatkossa tulee vuosittainen kurssi, sanoo tutkimusjohtaja, kurssin vastuuopettaja Tero Vuorinen Vaasan yliopistosta.

Leirin luennoitsijoina toimivat yrittäjät, yrityskehittäjät ja kauppatieteellisen alan opettajat. Opiskelun painotus on käytännön kokemuksissa ja harjoituksissa. Leiri koostuu luennoista, keskustelusta ja harjoitustöistä. Opiskelijat ratkovat yritysten heille antamia haasteita ja kehittävät käytännön liiketoimintaa sekä miettivät myös tutkimuksellisia kehittämismahdollisuuksia eri tilanteissa.

– Yrittäjyysleirin tarkoituksena ei ole tehdä osallistujista yrittäjiä. Sen sijaan haluamme saada heidät hoksaamaan, että yrittäjyys ylipäätään on mahdollista, sekä hahmottamaan, mitä kaikkea se voi heidän alallaan olla. Erityisesti haluamme auttaa heitä miettimään, miten yrittäjyyttä voisi tulevaisuudessa ottaa huomioon omassa opetuksessa, Vuorinen kertoo.

Leiri toteutetaan kolmen päivän intensiivijaksona Hunurijärven matkailukeskuksessa Härmässä. Leirille osallistuu jatko-opiskelijoita Seinäjoen yliopistokeskuksessa toimivista yliopistoista (Vaasan, Tampereen ja Helsingin yliopistoista, Taideyliopistosta sekä Tampereen teknillisestä yliopistosta).

Leirin toteutuksesta vastaavat Vaasan yliopiston johtamisen yksikkö ja Tutkijakoulu yhteistyössä Seinäjoen yliopistokeskuksen kanssa. Leirin toteutusta tukee Suomen Yrittäjät, joka järjestää koulutusta opettajien yrittäjyysosaamisen lisäämiseksi.

Lisätietoja: Tutkimusjohtaja, kurssin vastuuopettaja Tero Vuorinen, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8457