Johtajana kasvamista ja verkostojen rakentamista – JOKA 30 -juhla kokosi ...

Hyvä johtaja tuntee itsensä ja liiketoimintansa. Vaasan yliopiston Levón-instituutti kasvattaa tänä vuonna JOKA-koulutusohjelmassaan hyviä johtajia jo kolmattakymmentä kertaa. Sen kunniaksi oli aika kerääntyä yhteen ja juhlistaa JOKA- eli Johtajana Kasvaminen -koulutuksen taivalta.

Perjantaina Vaasan yliopistolla vietettyyn JOKA 30 -juhlaan osallistui johtajia ja asiantuntijoita eri vuosikursseilta – aivan ensimmäisestä kurssista parhaillaan menossa olevaan kurssiin.
Maljapuheen JOKA 30 -juhlassa piti JOKA-ohjelmaa perustamassa ollut Jouko Havunen. Koulutuspäällikkö Sari Soini Levón-instituutista koordinoi JOKA-koulutusohjelmaa.
Vaasan sairaanhoitopiirin johtaja Göran Honga kertoi juhlayleisölle Sote-uudistuksen tilanteesta.
Levón-instituutin johtaja Pekka Peura avasi tilaisuuden ja muistutti, että JOKA on ollut osallistujille erinomainen verkostoitumismahdollisuus.
JOKA-koulutuksessa johtajat ovat voineet haastaa omia uskomuksiaan.
JOKA-koulutuksessa esimiestyön murheita on voinut jakaa toisten osallistujien kanssa.
Koulutukseen kuuluu myös ulkomaan jaksoja. Johtaja hyötyy eri kulttuurien tuntemuksesta.

Tähän mennessä JOKA-koulutuksiin on osallistunut noin 800 henkilöä kolmesta Pohjanmaan eri maakunnasta ja myös muualta Suomesta.

JOKA on vuoden kestävä ohjelma, jonka tarkoituksena on antaa osallistujille uutta tieteellistä tietoa ja näkemystä johtamisesta muuttuvassa toimintaympäristössä sekä parantaa johtajien itsetuntemusta ja esimiestaitoja. Luennoitsijana ovat niin Vaasan yliopiston omat vahvat osaajat kuin valtakunnan gurutkin.

Kurssi antaa lisäksi hyvät mahdollisuudet verkostoitumiseen toisten osallistujien kanssa, minkä kurssilaiset ovat kokeneet erittäin arvokkaana asiana. He arvostavat sitä, että kurssilla on voinut oppia hyviä käytäntöjä toisiltaan.

Vaasan yliopiston vahvuutena on tiivis yhteisö ja aikaansaavat ihmiset. JOKA-kurssit ovat tärkeä osa tätä yhteisöä. Levón-instituutin johtaja Pekka Peura muistutti, että koulutuksen lisäksi kurssilla toteutuu yliopiston kolmas tehtävä – eli vuorovaikutus ympäröivän yhteiskunnan kanssa.

Juhlassa pääpuhujina olivat MBA-tutkinnon Vaasan yliopistossa suorittanut Vaasan sairaanhoitopiirin johtaja Göran Honga, joka valotti Sote-uudistuksen haasteita ja tämän hetkistä tilannetta, sekä JOKA-kurssia nro 14 käynyt Juustoportin toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari.  Kurssilaisista puheenvuoron saivat myös toimitusjohtaja Minna Sillanpää Etelä-Pohjanmaan Yrittäjistä sekä tuotekehityspäällikkö Martti Taimisto ABB:ltä.

– Syksyllä alkaa 30. ryhmä, johon ilmoittautuminen on tällä hetkellä käynnissä. Koulutus uudistuu jatkuvasti ja räätälöidään aina kunkin ryhmän mukaan, sanoo koulutuspäällikkö Sari Soini.

Lisätietoja: Sari Soini, koulutuspäällikkö, Vaasan yliopiston Levón-instituutti, p. 029 449 8201.