Kalasteluviestejä liikenteessä / Ongelmia sähköpostien perillemenossa

Phishing
Kalasteluviestillä pyritään saamaan haltuun vastaanottajan käyttäjätunnus ja salasana tekaistujen linkkien avulla. Viesti voi tulla ulkopuolisesta osoitteesta tai kalastelulla saadusta yliopiston osoitteesta.

Älä avaa mahdollisen kalasteluviestin sisältämiä linkkejä tai liitetiedostoja. Jos tunnistat sinulle saapuneen viestin kalasteluyritykseksi tai et ole asiasta varma, ota yhteyttä IT-palveluihin. Näin pystymme puuttumaan yliopistoon kohdistettaviin kalasteluyrityksiin mahdollisimman nopeasti.

Alla esimerkki kalasteluviestistä:

_ _

Hyvä käyttäjä,

Tämän tarkoituksena on ilmoittaa sinulle, että olemme lisänneet uuden suojaustason suojaamaan kaikkia Vaasan yliopiston Outlook-tilin käyttäjiä haittaohjelmilta ja tietojenkalastelulta.

Napsauta kohtaa Vaasan Yliopisto päivittääksesi tilisi tiedot.

Huomaa: Tämä on pakollista kaikille Vaasan yliopiston Outlook-käyttäjille, päivityksen epäonnistuminen voi johtaa tilin jäädyttämiseen.

Terveiset,
IT-palvelut.
Wolffintie 34, FI-65200 Vaasa
PL 700, 65101 Vaasa

_ _

Kalasteluviestien avulla kaapattujen tilien lähettämän roskapostin vuoksi yliopiston osoitteista lähetetyt viestit eivät välttämättä tällä hetkellä mene perille esim. Googlen sähköpostipalveluja käyttäville. Ongelma pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

Lisätietoja: it@uwasa.fi