Kansainvälisten maisteriohjelmien hakijamäärä kasvoi viidenneksellä

Vaasan yliopiston opiskelijoita luennolla
Vaasan yliopiston kansainväliset maisteriohjelmat kiinnostivat hakijoita ympäri maailman. Viime viikolla päättyneessä haussa maisteriohjelmiin tuli yhteensä 1402 hakemusta 83 eri maasta. Se on yli 23 prosenttia enemmän kuin viime vuonna (2020: 1137). Haussa pystyi hakemaan kuuteen maisteriohjelmaan, ja yksittäisten hakijoiden määrä kasvoi yli 19 prosenttia viime vuodesta.

Haussa oli neljä ohjelmaa kauppatieteellisellä ja kaksi tekniikan alalla. Hakijamäärä kasvoi eniten kauppatieteellisen alan International Business -ohjelmassa (404 hakemusta; kasvua 33,8 %) ja Finance-ohjelmassa (231; 28,3 %), sekä tekniikan alan Smart Energy -ohjelmassa (171; 27,6 %).

– Hakijoiden määrä kansainvälisiin ohjelmiimme on kasvanut vuosittain. Ohjelmissa on tehty pitkäjänteistä kehitystyötä, ja ne houkuttelevat opiskelijoita laadukkailla sisällöillä, sanoo Vaasan yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori Annukka Jokipii.

Aloituspaikkoja on tarjolla 145. Hakijoista kolmasosa oli suomalaisia, ja Suomen jälkeen eniten hakemuksia tuli Pakistanista, Bangladeshista ja Nigeriasta. EU-maista eniten hakemuksia tuli Saksasta.

Suomalaiset korkeakoulut perivät lukuvuosimaksuja EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevilta tutkinto-opiskelijoilta. Vaasan yliopistossa lukuvuosimaksu vaihtelee 10 000–12 000 euron välillä ja maksuvelvollisilla opiskelijoilla on mahdollisuus hakea yliopiston apurahaa, joka vapauttaa kokonaan tai osittain maksusta. EU/ETA-alueen ulkopuolelta hakevien määrä oli nyt 58,5 prosenttia kaikista hakijoista.

Päätökset valittavista opiskelijoista tehdään maaliskuun aikana, ja opinnot alkavat syksyllä 2021.

Lisätietoja:
Vararehtori Annukka Jokipii, p. 029 449 8482