Kasvuyrittäjyyden maisteriopinnot kiinnostavat eteläpohjalaisia

Etelä-Pohjanmaa on saamassa lähivuosina monta maisteria alueelle. Uusi kauppatieteiden maisterin tutkintoon tähtäävä kasvuyrityksen johtamisen opintoryhmä koostuu 29 opiskelijasta, joista valtaosa tulee Etelä-Pohjanmaalta. Seinäjoen lisäksi opiskelijoita on kotoisin muun muassa Kauhajoelta, Kurikasta, Kauhavalta, Vimpelistä, Ähtäristä ja Alavudelta.

-Muut opiskelijat löytävät perille Vaasasta, Oulusta, Tampereelta tai pääkaupunkiseudulta, kertoo maisteriohjelman ohjelmapäällikkö, KTT Anne Söderman.

Kasvuyrityksen johtamisen kolmevuotiset maisteriopinnot alkoivat viikonloppuna Seinäjoella.

- Ryhmä on täynnä erittäin osaavia ja motivoituneita opiskelijoita. He innostavat ja kannustavat toisiaan jakaessaan monipuolista työelämän kokemustaan, Söderman sanoo.

Maisteriohjelmassa on kyse Vaasan yliopiston Johtamisen yksikön ja Seinäjoen yliopistokeskuksen välisestä alueellisesta yhteistyöstä. Opiskelijat kokoontuvat vuosittain muutamina viikonloppuina lähiopetusjaksoille Seinäjoelle. Lisäksi opintoja tehdään verkkokursseina ja verkossa suoritettavina yksilö- ja ryhmätöinä.

- Joustavuus opintojen suorittamisessa sopii mainiosti työelämässä oleville ja usein myös perheellisille opiskelijoille, Söderman sanoo.

Södermanin mukaan kaikenkokoisten yritysten toimintaympäristö on nykyisin kansainvälinen. Tämä näkökulma on vahvasti mukana opinnoissa.

Opiskelijat tekevät harjoitustöitään mahdollisimman paljon hyödyksi omalle työnantajalleen. Myös opintojen loppuvaiheessa tehtävä opinnäytetyö tehdään usein työnantajalle.

-Pohjalaismaakuntien yritykset, joilla on tarvetta pienimuotoiseen tutkimukseen, voivat ottaa yhteyttä minuun. Hyviä gradunaiheita otetaan aina vastaan, yhteistyöstä on hyötyä yritykselle ja opiskelijalle, Söderman toteaa.

Hakijamäärässä lähes tuplaus

Kasvuyrityksen johtamisen maisteriohjelmaan Seinäjoelle haettiin viime syksynä suurella innolla. Hakijoita oli 160 eli yli puolitoistakertaisesti edelliseen hakukierrokseen verrattuna. Opintojen järjestämisestä vastaa Vaasan yliopiston Johtamisen yksikkö, jonka useat opettajat ovat saaneet kansallisia ja kansainvälisiä tutkimus- ja opetuspalkintoja.

Kasvuyrityksen johtamisen maisteriohjelma on osa Vaasan yliopiston ja Seinäjoen yliopistokeskuksen välistä pitkään jatkunutta yhteistyötä.

Lisätiedot: Anne Söderman, p. 029 449 8556

- Seinäjoen yliopistokeskus -