Katseet tulevaisuuden yliopistoon

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry kääntää katseen eteenpäin ja haastaa myös muut pohtimaan sitä, miltä tulevaisuuden yliopisto näyttää, tuntuu ja kuulostaa. Tavoitteena on sekä omien että ulkopuolisten asiantuntijoiden ja opiskelijoiden voimin synnyttää uusia ajatuksia esimerkiksi siitä, millaista opetus ja opiskelu on tulevaisuudessa.
Kuva: flickrcc

- Yliopisto instituutiona kaipaa silloin tällöin ravistelua, onhan kyseessä korkeinta tietoa, tutkimusta ja osaamista tuottava laitos. Sellainen järjestelmä ei voi olla muuttumaton, vaan sen tulee pysyä mukana kehityksessä ja trendeissäkin. On selvää, että kaikkea ei voi tai ole järkevää muuttaa kerralla. Tavoitteenamme on kuitenkin edetä vakain askelin kohti sellaista tulevaisuuden yliopistoa, jossa opiskelu on monimuotoista ja -puolista, ja jossa opiskelijat eivät ole pelkästään tiedon vastaanottajia, vaan aidosti aktiivisia ja yhdenvertaisia jäseniä yliopistoyhteisössä, SYL:n puheenjohtaja Marina Lampinen sanoo.

Blogeissa pohditaan yliopiston tulevaisuutta

Ajatuksia ja pohdintaa yliopiston tulevaisuudesta julkaistaan Tulevaisuuden yliopisto -blogissa syksyn aikana. Ensimmäiset kirjoitukset julkaistaan perjantaina 11. lokakuuta. Kirjoittajina on laaja joukko henkilöitä niin yliopistoyhteisön sisältä kuin työmarkkinajärjestöistä ja poliittisilta tahoilta. Asiantuntijoiden ja visionäärien kirjoituksissa käsitellään laajempia ilmiöitä, jotka vaikuttavat tulevaisuuden yliopistoon sekä visioidaan useita aihealueita, kuten tulevaisuuden oppimista ja opetusta.

- Tämä on kutsu tulla keskustelemaan tulevaisuuden yliopistosta. Kuka tahansa voi kommentoida blogikirjoituksia, mutta mikäli sanottavaa riittää enemmänkin, niin myös oman bloggauksen voi päästä julkaisemaan. Yhteisöllinen pohdinta tuo projektiimme moninkertaisesti enemmän ajatuksia ja ideoita kuin jos koettaisimme pelkästään omilla resursseillamme saada aikaiseksi, hallituksen jäsen Aino-Kaisa Manninen kertoo.

Lisätiedot:
Hallituksen jäsen Aino-Kaisa Manninen, puh. 044 906 5006, etunimi.sukunimi@syl.fi
Blogi: tulevaisuudenyliopisto.fi
Facebook-sivu: facebook.com/uni2030
Twitter ja Facebook: aihetunnus #Uni2030

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry on opiskelijajärjestö, joka edustaa noin 135 000 perus- ja jatkotutkinto-opiskelijaa. SYL valvoo opiskelijan etua valtakunnan tasolla opiskelijaa koskevissa asioissa. SYL:n ydinosaamisalueita ovat koulutuspolitiikka, sosiaalipolitiikka ja kansainväliset asiat. Lisäksi SYL:ssä paneudutaan työelämään, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen, ympäristöön ja kehitysyhteistyöhön liittyviin kysymyksiin.