Käytäthän kasvomaskia!

Use a facemask please
Uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana. Kasvomaskin asianmukainen käyttö voi vähentää tartuntoja estämällä pisaroiden leviämistä ympäristöön. Vaasan yliopisto edellyttää kasvomaskin käyttämistä yliopiston alueella ja kaikkialla sisätiloissa käydessä, opiskellessa tai työskennellessä.

Kasvomaskin käyttö on pakollista kaikissa tilanteissa, joissa ihmiset tapaavat toisiaan (esimerkiksi välttämättömät lähikokoukset, taukotilat, yhteiset tilat), ellei ole erityistä, esimerkiksi terveydellistä, syytä olla käyttämättä sitä. Tervahovin, Fabriikin ja Tritonian infosta voit noutaa kertakäyttömaskin, jos olet unohtanut maskin kotiin.

Muistilista kasvomaskin käyttöön

• Kasvomaskin asettaminen ja poistaminen vaatii huolellisuutta, jottei viruksella mahdollisesti tahraantunut maski aiheuta tartuntariskiä. Se antaa suojan ennen kaikkea toisille ihmisille.
  • Kokeile erilaisia maskeja, jotta löydät kasvoillesi sopivan mallin, jonka läpi pystyt hengittämään.
  • Varaa käyttöösi niin monta maskia kuin päivän aikana tarvitset.
  • Varaa mukaasi käsihuuhdepullo ja tarvittaessa ylimääräisiä maskeja vaihtoa varten.
  • Pese tai desinfioi kädet ennen kuin asetat uuden tai puhtaan maskin.
  • Laita maski kasvoille hyvissä ajoin.
  • Varmista, että maski asettuu tiivisti kasvoille ja peittää suun, nenän ja leuan.
  • Älä koske maskiin tai siirrä sitä leuan alle tai otsalle käytön aikana.
  • Pese tai desinfioi kätesi aina ennen ja jälkeen käyttöä tai jos kosket maskia käytön aikana.
  • Älä käytä maskia uudelleen, jos poistat sen kasvoiltasi.
  • Vaihda aina maski uuteen, jos se kastuu tai likaantuu.
  • Riisu maski puhdistetuin käsin tarttumalla sen nauhoihin. Älä koske maskin ulkopintaan.
  • Laita kertakäyttöinen maski käytön jälkeen suoraan jäteastiaan ja uudelleen käytettävä kangasmaski tiiviisti muovipussiin tai suoraan pesukoneeseen.
  • Pese tai desinfioi kädet maskin poiston jälkeen.
  • Pese kangasmaski vähintään 60 asteen pesuohjelmalla aina käytön jälkeen tai keitä sitä viisi minuuttia vedessä, johon on lisätty hieman pesuainetta. Huuhtele maski ja kuivata se ilmavasti.  Huomioi myös valmistajakohtaiset suositukset.

Katso myös videoklippi: Näin käytät kasvomaskia oikein

Lisätietoja: www.thl.fi

Vaasan yliopiston kriisinhallintaryhmä