Kilpailukyky digiaikana vaatii kansainvälistymistä – teollisuuden pk-yrityksille apua ...

Monella valmistavan teollisuuden pk-yrityksellä Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla on vain rajalliset valmiudet, työkalut ja verkostot kehittää liiketoimintaansa kansainväliseksi. Sama ongelma on pk-yrityksillä Merenkurkun toisella puolella Ruotsissa. Vaasan yliopiston koordinoima uusi Euroopan unionin INTERREG Botnia-Atlantica -ohjelman rahoitusta saanut BID4E-hanke tuo apua tähän haasteeseen.
BID4E-hanke vahvistaa pk-yritysten välisiä verkostoja järjestämällä useita työpajoja, jossa suomalaiset ja ruotsalaiset pk-yritykset kohtaavat. Kuvituskuva, kuvaaja: Katja Lösönen

– Valmistavan teollisuuden pk-yritysten olisi pystyttävä laajentamaan markkinoitaan kansainvälisesti kilpailukykynsä ylläpitämiseksi. Samalla niiden pitäisi kyetä vastaamaan muutoksiin, joita digitalisaatio tuo globaaliin liiketoimintaan, sanoo kehittämishankkeen vetäjä, yliopistotutkija Juha Arrasvuori Vaasan yliopiston Lapualla sijaitsevasta SC-Research-tutkimusryhmästä.

BID4E-hanke vahvistaa pk-yritysten välisiä verkostoja järjestämällä useita työpajoja, jossa suomalaiset ja ruotsalaiset pk-yritykset kohtaavat. Lisäksi luvassa on koulutusta, opastusta, digitaalisia työkaluja kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen ja analyysi yritysten käyttöön.

– Hankkeessa laaditaan jokaisesta mukana olevasta pk-yrityksestä analyysi, joka koskee yrityksen kehittämisvalmiuksia ja -mahdollisuuksia kansainväliselle liiketoiminnalle, hän kertoo.

Hanke on 2,5-vuotinen ja vasta käynnistymässä. Muutama yritys on Arrasvuoren mukaan jo ilmoittanut haluavansa mukaan hankkeeseen, mutta vielä on tilaa muillekin kiinnostuneille valmistavan teollisuuden yrityksille Etelä-Pohjanmaalta, Pohjanmaalta ja Keski-Pohjanmaalta.

– Tavoitteenamme on saada hankkeeseen mukaan 30 yritystä, puolet Suomesta ja puolet Ruotsista, Arrasvuori sanoo.

Vaasan yliopiston lisäksi hankkeessa ovat mukana Tampereen yliopisto / Seinäjoen yliopistokeskus Suomesta sekä Luulajan teknillinen yliopisto ja Mittuniversitetet-yliopisto Ruotsista. Hankkeen kokonaisbudjetti on 794 000 euroa, josta Vaasan yliopiston osuus on runsaat 200 000 euroa.

Lisätiedot

Yliopistotutkija Juha Arrasvuori, Vaasan yliopisto, puh. 050 486 7978, sähköposti: juha.arrasvuori(at)uwasa.fi