Kunniatohtori, MIT:n professori Eric von Hippel vieraili Vaasan yliopistolla

Vaasan yliopiston uusi kauppatieteiden kunniatohtori, yhdysvaltalaisen huippuyliopisto MIT Sloan School of Managementin professori Eric von Hippel piti perjantaina 19. lokakuuta luennon Vaasan yliopistolla. Luennon aiheena oli käyttäjäinnovaatiot. Von Hippel promovoitiin poissaolevana syyskuun promootiossa, ja luennon aluksi hänelle luovutettiin tohtorinhattu, miekka ja diplomi.
Kuvassa (vas.): rehtori Jari Kuusisto, kunniatohtori, professori Eric von Hippel ja professori Jorma Larimo.

– Pidän nimitystäni kunniatohtoriksi hyvin erityisenä ja merkityksellisenä kunnianosoituksena. Olen pitkään ihaillut suomalaisen yhteiskunnan arvoja, ja yhdessä rehtori Jari Kuusiston kanssa olemme työskennelleet tehdäksemme Suomesta maailman kärkimaan vapaan innovoinnin alalla, von Hippel sanoo.

Eric von Hippel on johtamisen professori sekä innovaatioiden ja teknisten järjestelmien johtamisen professori MIT:ssä. Hän on Carnegie Mellonin yliopistosta väitellyt filosofian tohtori.

Vaasan yliopisto on tehnyt useita vuosia tutkimusyhteistyötä von Hippelin kanssa ja kehittänyt hänen kauttaan tutkijavaihtoa MIT:n kanssa. Tuloksena on syntynyt korkeatasoisia tieteellisiä julkaisuja sekä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa yhteistyössä tehty kysyntä- ja käyttäjälähtöisen innovaatiotoiminnan politiikkaohjelma.

Von Hippelin ansiosta Vaasan yliopisto voi hyödyntää opetuksessaan MIT:n käyttäjäinnovaatioihin liittyvää materiaalia. Yliopisto on esimerkiksi vuodesta 2016 lähtien järjestänyt yliopiston kaikille opiskelijoille suunnattua käyttäjäinnovaatioiden kurssia, johon liittyy von Hippelin videoluento ja MIT:n aineistoja.

– Olen hyvin innokas oppimaan lisää Vaasan yliopiston erinomaisista piirteistä vierailuni aikana.

Eric von Hippel tunnetaan uraauurtavasta käyttäjäinnovaatioita koskevasta tutkimustyöstään. Vaasan yliopistolla pidetyn luennon aiheena oli ”Emerging User Innovation Paradigm and Free Innovation”.

– Vapaa innovointi käsittää innovaatiot, jotka kuluttajat ovat kehittäneet ja antaneet muiden käytettäviksi. Kyse on synnynnäisen yksinkertaisesta, liiketoimintavapaasta ja ruohonjuuritason innovaatioprosessista, johon osallistuu kymmeniä miljoonia ihmisiä.

Vapaa innovointi toteutetaan kotitaloussektorilla.

– Vastakohtana liiketoiminta- tai hallitussektorille kotitaloussektori on talouden kuluttava väestö, toisin sanoen me kaikki. Vapaalla innovoinnilla on hyvin tärkeä taloudellinen vaikutus, mutta osallistujien näkökulmasta kyse ei ole pohjimmiltaan rahasta. Vapaa innovointi myös lisää sekä sosiaalista hyvinvointia että yrityselämälle voittoa – tilanne on win-win.