Lehikoinen dekaanipäivillä yliopistolla: "Tavoitteena kansainvälinen ja laadukas ...

Opetus- ja kulttuuriministeriön ylijohtaja Anita Lehikoinen puhui Vaasan yliopistolla pidetyillä Valtakunnallisilla yhteiskuntatieteellisen alan dekaanipäivillä perjantaina 18. tammikuuta.
Anita Lehikoinen kertoi dekaanipäivillä OKM:n tavoitteista yliopistoille.

Lehikoinen kertoi OKM:n tavoitteista suomalaiselle korkeakoululaitokselle.

– Tavoitteena on entistä kansainvälisempi, laadukkaampi ja tehokkaampi korkeakoululaitos. Se tarkoittaa muun muassa nopeaa valmistumista työelämään, julkaisujen tuottamista ja keskustelun synnyttämistä sitä kautta, vahvoja korkeakouluyksiköitä sekä korkeakouluyhteisön kehittämistä niin, että tutkimustyö on jatkossakin nuorille vetovoimainen työllistymisvaihtoehto.

Lehikoinen muistutti yliopistoja myös siitä, että vähenevä rahoitus pakottaa niitä edelleen terävöittämään strategiaansa. Esimerkiksi Suomen Akatemian rahoitus vähenee vuonna 2015.

– Yliopistojen on pystyttävä tekemään enemmän myös pois-valintoja. Kaikki toiminta ei voi olla yhtä tärkeää. Lisäksi kannattaa valita itselleen samankokoinen ulkomaalainen yliopisto, johon verrata kehitystään ja joka toimii oman kehittämisen kirittäjänä.

Opetus- ja kulttuuriministeriö aikoo vierailla tänä vuonna kaikissa Suomen yliopistoissa.

– Tavoitteenamme on ymmärtää yliopistoissa tapahtuvaa muutosta entistä paremmin sekä voida sen myötä tukea yliopistoja paremmin. Ammattikorkeakouluissa vierailemme ensi vuonna, kertoo Lehikoinen.