Lukiopäivässä ennätysmäärä osallistujia

Vaasan yliopiston (VY) ja Vaasan ammattikorkeakoulun (VAMK) järjestämä jokasyksyinen Lukiopäivä kerää jälleen ennätysmäärän osanottajia.

Tapahtuma on kasvattanut suosiotaan vuosi vuodelta. Länsi-Suomen lukiolaisille suunnattuun info- ja tutustumispäivään on tänä vuonna ilmoittautunut yli 2000 vierasta. Ryhmiä saapuu yhteensä 38 lukiosta muun muassa Kokkolasta, Merikarvialta, Seinäjoelta, Porista sekä Järviseudun alueelta.

Lukiopäivässä esitellään korkeakoulunaapurusten monialaista koulutustarjontaa ja viihtyisää Palosaaren merellistä kampusta nuoria kiinnostavalla tavalla. Tarjolla on koulutusesittelyjä, näyteluentoja ja minimessuja. Tekniikan opetus- ja tutkimuslaboratorio Technobothniassa on lukuisia toiminnallisia pisteitä, joissa pääsee esimerkiksi näkemään uusia NAO-robotteja, ohjaamaan teollisuusrobottia tai tutustumaan 3D-mallinnuksen saloihin. Lisäksi Lukiopäivässä ovat esillä Vaasan monipuoliset urheilu- ja harrastusmahdollisuudet.

Päivän aikana on kolme aloitustilaisuutta: klo 9.30, 10.30 ja 12.00. Tilaisuuksissa nähdään muun muassa Vaasan ylioppilasteatteri Rampin tekemä video, jossa esitellään humoristisesti Vaasaa opiskelijakaupunkina sekä tehdään tutuiksi rehtorit Matti Jakobsson (VY) ja Tauno Kekäle (VAMK). Aloitustilaisuuden jälkeen opiskelijat voivat kiertää vapaasti kampuksen eri esittelypisteillä. Myös lukioiden opinto-ohjaajat voivat tavata toisiaan OPO-kahvilassa ja kuulla järjestäjien ajankohtaisia kuulumisia korkeakoulukentältä.