Maantieteen päivillä keskusteltiin nykyajan alueellisista ilmiöistä

Vaasan yliopiston aluetieteen yksikkö ja Suomen Maantieteellinen seura järjestivät 25.–26.10. valtakunnalliset Maantieteen päivät Vaasassa.

Vuosittain järjestettävässä tapahtumassa maantieteilijät kokoontuvat keskustelemaan ajankohtaisista aiheista sekä tapaamaan toisiaan. Kiertävä järjestämisvastuu on kullakin kuudella maantieteen opetusta antavalla yliopistoyksiköllä vuorollaan. Vaasan konferenssi oli järjestyksessä 46. kokoontuminen.

Sopivan intiimiä ja keskustelevaa

Tämänvuotisten Maantieteen päivien aiheena oli ”Nykyajan alueelliset ilmiöt”, joka kattoi yhteiskuntamaantieteen, kulttuurimaantieteen, talousmaantieteen sekä luonnon­maantieteen ilmiöitä ja tutkimusteemoja.

Päivien pääpuhujina kuultiin tohtori Martin Phillipsia Leicesterin yliopistosta sekä professori Robert Hassinkia Kielin yliopistosta. Phillips luennoi maaseututukimuksesta (Rural living in present and future times) ja Hassink talousmaantieteen uusista suuntauksista (Theoretical advancement in economic geography by engaged pluralism).

Luentojen lisäksi tapahtuman ohjelmassa oli paneelikeskusteluja, tutkijoiden puheenvuoroja työryhmissä, iltajuhla sekä opastettu kävelyretki Palosaarella. Vaasaan saatiin konferenssivieraita jopa odotettua enemmän, kun noin 130 maantieteilijää eri puolilta Suomea kokoontui yliopistolle.

– Maantieteen päivät onnistuivat hyvin. Vieraat kuvailivat tapahtumaa sopivan intiimiksi sekä keskustelevaksi. Erityisesti opiskelijoiden ja nuorten maantieteilijöiden aktivoituminen otettiin ilolla vastaan ja tämän kehityksen toivotaan jatkuvan myös tulevaisuudessa, aluetieteen yliopistonlehtori Ilkka Luoto kertoi tyytyväisenä.